تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز تحقیقات سیاست علمی و ارتش امضا شد

این تفاهم‌نامه امروز در محل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با هدف گسترش همکاری‌های مشترک دانشی – علمی و پژوهشی – آموزشی در حوزه‌های مختلف نظیر توسعه اسناد، ترویج علم، توسعه فناوری، آینده‌نگاری و انجمن تحقیقات مشترک بر اساس ماموریت‌ها و اهداف طرفین  بین مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری با عنوان هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و دکتر وحید احمدی با عنوان مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به امضا رسید.

سرریز توسعه علمی در نیروهای دفاعی و ارتش به بهره‌برداری عمومی می‌انجامد

وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این مراسم با بیان این که در طول ۴۰ سال گذشته قدم‌های بزرگی برای پیشرفت علم و فناوری در عرصه نیروهای دفاعی برداشته شده و نیز در همه دنیا به این توجه شده است که سرریز توسعه علم و پیشرفت علمی در نیروهای دفاعی و ارتش به بهره‌برداری عمومی می‌انجامد، گفت: هدف ما این است که ارتباطات خود را به عنوان کانون فکری سیاست‌گذاری، سیاست‌پژوهی و آینده‌پژوهی و بازوی وزارت علوم در این عرصه با ارتش گسترش دهیم.

وی سپس موارد همکاری مشترک در این تفاهم‌نامه را همکاری در حوزه آینده‌نگاری، دیده‌بانی و رصد علم و فناوری در حوزه‌های تخصصی، پیاده‌سازی استراتژی‌های مدیریت دانش و مستندسازی تجارب سازمانی، تدوین و به‌روز رسانی اسناد راهبردی علم و فناوری ارتش و نیروهای دفاعی عنوان کرد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات سیاست علمی و ارتش جمهوری اسلامی ایران همکاری در زمینه انجام نظارت و داوری در خصوص فعالیت‌های علمی و پژوهشی از جمله طرح‌های پژوهشی، کتب و مقالات و ترویج علم در قالب انتشار دستاوردهای مختلف علمی پژوهشی و فرهنگی است.

احمدی ادامه داد: همکاری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها، همایش‌ها، جلسات اندیشه‌ورزی و کرسی‌های علمی، امکان عضویت کارکنان ارتش در گروه‌های پژوهشی مرکز از دیگر زمینه‌های همکاری است؛ همچنین یک شبکه ملی پژوهش و ارتباطات سیاست‌گذاری در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور داریم که در قالب آن هم امکان همکاری وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی دایمی و وابسته مرکز تحقیقات، برگزاری دوره‌های مشترک دکتری، پسا دکتری و بورس تحصیلی و بهره‌برداری از نخبگان در قالب طرح‌های کسری خدمت و جایگزین خدمت سربازی را از دیگر زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه عنوان کرد و افزود: طراحی و تهیه سامانه‌های نرم‌افزاری مورد نیاز، بسترسازی برای تسهیل مشارکت انجمن‌های علمی با ارتش و نیز استفاده از ظرفیت‌های اجرایی طرفین بر اساس مقررات جزو مهمترین موارد این همکاری مشترک است که در این راستا یک کارگروه مشترک شکل گرفته و موارد گفته شده عملیاتی خواهد شد.

برای مقابله با تهدید روز  نیازمند علم روز هستیم

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم که امروز با حضور برخی فرماندهان ارتش، مسوولان وزارت علوم و روسای پژوهشگاه‌های کشور برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری برای آن که تفاهم‌نامه امروز منشا خیر و برکت برای بهره‌برداری ارتش از منابع علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دانشگاه‌ها باشد، خاطر نشان کرد: اخیرا فرمانده کل قوا مستمرا می‌گویند که باید قوی بشویم؛ نه به این معنی که دیگران را تهدید کنیم، بلکه با تقویت توان بازدارندگی اجازه ندهیم دیگران ما را تهدید کنند.

وی با اشاره به ضرورت کار بر روی ابعاد مختلف قوی شدن بر نیروی انسانی توانمند و تجهیزات مناسب تاکید کرد و گفت: علم دنیا در حال پیشرفت است که ما باید هم زمان با این علم و دانش پیش برویم تا بتوانیم مهمات هوشمند و سلاح خوب بسازیم و از توان کشور در این راستا بهره ببریم.

وی ادامه داد: در ارتش ۷ دانشگاه داریم؛ اما نمی‌توانیم ارتباط خود را با دیگر دانشگاه‌ها قطع کنیم و موفقیت در ارتباطات و تعاملات است. برای مقابله با تهدید روز نیازمند علم روز هستیم.

سیاری با اشاره به برخی موفقیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله ساخت ناو موشک انداز، ناوشکن جماران، انواع مختلف هواپیماها و غیره گفت: قطعا در ساخت تمامی اینها از توان  علمی استفاده شده و این افتخار ما است که با استفاده از علم اساتید می‌توانیم توان دفاعی کشور را بالا ببریم.

وی در پایان اظهار کرد: ما ایرانیان ملتی فرهیخته و با علم و دانش هستیم و امیدواریم این دانش ما را به جایگاه خودمان برساند که البته این جایگاه باید والاتر از این باشد و در این راستا می‌توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

نقطه قوت ارتش باور به سلطنت علم است

دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این مراسم نقطه قوت ارتش که در بیانات مقام معظم رهبری نیز هست را باور به سلطنت علم دانست و گفت: این نگاه ارتش قوی ما را قوی‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: مسئله امروز دنیا نگاه فرارشته‌ای است، به عنوان مثال دکتر زنگنه وزیر نفت هم زمانی اعلام کردند که کمک علوم انسانی به مکان‌یابی دقیق پتروشیمی میلیون‌ها دلار ارزش داشته است.

قبادی، سپس به برخی ظرفیت‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان بزرگترین پژوهشگاه آسیا اشاره کرد و گفت: این پژوهشگاه با ۱۴۰ عضو هیات علمی، ۱۵ پژوهشکده، سه مرکز و ۵۵ سال سابقه و با حفظ مبانی و ارزش‌های دینی آماده همکاری با ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا