روز جهانی صرع

  • روز جهانی صرع

سازمان جهانی صرع ( IBE ) و انجمن جهانی پیشگیری از صرع ( ILAE ) روز نهم فوریه برابر با بیستم بهمن را به عنوان روز جهانی صرع اعلام کردند.بنا بر اعلام دو سازمان فوق روز جهانی صرع گامی بزرگ در جهت ارتقای آگاهی برای صرع در هر نقطه از جهان خواهد بود و همچنین ضرورت افزایش تحقیقات در زمینه صرع را نیز برجسته خواهد کرد.

طبق آمارهای سازمان جهانی یک تا دو درصد افراد جامعه مبتلا به این بیماری هستند که معمولا به لحاظ اقتصادی از سطح درآمد پایینی برخوردار بوده و توانایی پرداخت هزینه داروهای گران قیمت و موثر را ندارند. صرع چیزی بیش از تشنج است. افراد مبتلا به صرع از تبعیض‌های ناروا و دیدگاه‌های منفی جامعه بیش از خود بیماری رنج می‌برند.

اعضای IBE با توجه به تعدد مناطق، براساس دسته بندی سازمان بهداشت جهانی، به هفت منطقه محلی شامل آفریقا، خاورمیانه، اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، جنوب آسیا و اقیانوسیه تقسیم شده‌اند. در حال حاضر IBE در 104 کشور جهان 135 عضو و ILAE در 127 کشور 115 شعبه دارد.

  • تولد ابراهیم پورداوود

ابراهیم پورداوود متولد ۲۰ بهمن۱۲۶۴، رشت  بود. وی  ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران و همچنین اولین واردکننده بذر بادام زمینی از بیروت به ایران بود.او ۲۶ آبان ۱۳۴۷، تهران درگذشت.

  • تولد برایان گرین

برایان گرین متولد ۹ فوریه ۱۹۶۳، نیویورک است.وی فیزیکدان آمریکایی و یکی از نظریه‌پردازان نظریه ریسمان است. او از سال ۱۹۹۶ در دانشگاه کلمبیا به تدریس می‌پردازد. وی در ۱۲ سالگی آن چنان در ریاضی توانایی پیدا کرد که یک استاد دانشگاه به او خصوصی درس می‌داد. گرین در سال ۱۹۸۰ وارد دانشگاه هاروارد شد و لیسانس فیزیک گرفت. در سال ۱۹۹۶ دکترای خود را با بورس رودز در دانشگاه آکسفورد گرفت.

  • تولد جان مَکسول

جان مَکسول "جی.ام." کوتسی  متولد ۹ فوریه ۱۹۴۰بود. وی نویسندهٔ هلندی‌تبار اهل آفریقای جنوبی و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۳ میلادی است. وی دو بار نیز برنده جایزه ادبی من بوکر شده‌است.

  • درگذشت ژازه تباتبایی

ژازه تباتبایی (طباطبایی)  متولد ۱۳۰۹ تهران بود.وی نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی بود. او «نگارخانه هنر جدید» را که اولین نگارخانه (نگارخانه) ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تأسیس کرد. ژازه خود نام خویش را «تباتباای» امضا می‌کرد.شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمههای فلزی است که با جفت‌کاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها ساخته‌است. سبک او به هنر سقاخانه‌ای نزدیک است و شیر-زن‌ها و خورشیدها از موضوعاتی است که اغلب در کارهای وی تکرار می‌شوند.وی ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ تهران درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا