روزجهانی سل

  • روزجهانی سل 

روز جهانی سل، ۲۴ مارس هر سال، برای افزایش آگاهی عمومی در خصوص همه‌گیری جهانی سل و تلاش برای نابودی آن اختصاص داده شده‌است. در سال ۲۰۱۲، ۸٫۶ میلیون نفر به سل مبتلا شده و ۱٫۳ میلیون نفر بر اثر آن درگذشتند. بیشتر این جمعیت در کشورهایی با درآمد کم و متوسط بودند.
روز جهانی سل یکی از هشت تلاش رسمی بهداشت جهانی است که توسط سازمان جهانی بهداشت و در کنار روز جهانی بهداشت، روز جهانی اهدای خون، هفته جهانی ایمنی‌سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی بدون دخانیات، روز جهانی هپاتیت و روز جهانی ایدز صورت می‌گیرد.

  • تولد ويليام موريس

ويليام موريس شاعر و نويسنده انگليسي در 24 مارس سال 1850م در انگلستان متولد شد. وي تحصيلات خود را در كمبريج گذرانيد و مدتي به نقاشي پرداخت. موريس، بعد از چندي با تأسيس يك شركت، به ايجاد تحول در مبلمان و تزيين منازل انديشيد و با طراحي و توليد پرده ‏هاي نقش‏دار، كارهاي چوبي، شيشه ‏هاي رنگي و لوازم سفالي و فلزي آن را عملي کرد.

وي درگام بعدي به صحافي و طراحي كتاب روي آورد و با راه‏اندازي چاپ‏خانه، كتاب‏هاي نفيسي را چاپ نمود. با اين همه، بُعد ادبي زندگي موريس، با انتشار نخستين دفتر شعرش در 24 سالگي آغاز شد. اين كتاب كه دفاع گونور نام داشت، بيانگر شور و دلبستگي موريس به سده ‏هاي ميانه بود. از ديگر آثار او كتاب بهشت خاكي است كه مجموعه ‏اي از داستان‏ هاي شاعرانه را در برمي‏گيرد. موريس در كنار شعر و داستان و نثر به ترجمه كتب مختلفي دست زد و از جمله اوديسه اثر هومر را به انگليسي بازگرداند. ويليام موريس شاعر، نقاش، نمايش‏نامه‏ نويس و اديب برجسته انگليسي كه به او لقب شاعر اجتماع داده بودند و يكي از پنج شاعر برجسته ادبيات قرن نوزدهم انگليس است، سرانجام در 3 اکتبر 1934م در 62 سالگي درگذشت.

  • درگذشت ژول گابریل ورن

ژول گابریل ورن متولد ۸ فوریه ۱۸۲۸ بود . وی نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود که بیشتر شهرتش را مدیون نگارش کتاب‌های ماجرایی‌اش است که دنیای داستان‌های علمی–تخیلی را دگرگون کرداو  ۲۴ مارس ۱۹۰۵ درگذشت

  • درگذشت هنري لانگ فلو

هنري واد زورث لانْگْ فِلو، اديب شهير امريكايى، در 27 فوریه 1807م به دنيا آمد. وي از كودكي ذوق ادبي خويش را نشان داد و اولين اثر شعري خويش را در چهارده سالگي منتشر ساخت. استادي وي در هنر نقل و سادگي مضامين، تركيب و ساختمان شعر، لطافت تغزل و برخورداري از وسعت فرهنگ و تبحر در ادبيات اروپا و امريكا، او را به عنوان شاعري كه كمال مطلوب عامه ، معرفي کرده است. تعدادي از آثار متعدد لانگ فلو عبارتند از: صداهاي شب، سفر به آن سوي دريا و داستان‏هاي مهمانخانه كنار جاده. هنري وادزورث لانگ فلو، سرانجام در 24 مارس1882م در 75 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا