روز جهاني آب

  • روز جهاني آب

22مارس برابر با 3 فروردین، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده است .رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان جنگلها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه های نامناسب و غیراصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی و ایجاد دریاچه های مصنوعی همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است که نوعی تهدید جدی برای جامعه بشریت محسوب می شوند.

در سال 1992 و در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل که در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، موضوع روز جهانی آب رسما مطرح شد. در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

  • درگذشت عبدالعظیم قریب گرکانی

عبدالعظیم قریب گرکانی متولد ۱۲۵۸ در گرگان بود. وی ادیب معاصر ایرانی و بنیان‌گذار دستور زبان فارسی نوین بود. او در ۳ فروردین ۱۳۴۴ درگذشت.

  • زادروز رابرت میلیکان

152 سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۲ مارس سال ۱۸۶۸ دکتر رابرت میلیکان فیزیکدان سرشناس آمریکایی متولد شد. شهرت وی بخاطر کار بر روی اثر فتوالکتریک است که به همین خاطر نیز جایزه‌ نوبل فیزیک سال ۱۹۲۳ به وی تعلق گرفت.اثر فوتوالکتریک پدیده‌ای الکتروکوانتومی است که در آن الکترون، بعد از جذب انرژی یک پرتوی الکترومغناطیسی مانند پرتوی ایکس یا انوار مرئی، از ماده گسیل می‌شود. سرانجام این دانشمند بزرگ در تاریخ ۱۹ دسامبر سال ۱۹۵۳ و در ۸۵ سالگی دیده از جهان فروبست.

  • درگذشت یوهان ولفگانگ فون گوته

یوهان ولفگانگ فون گوته متولد ۲۸ اوت ۱۷۴۹ در فرانکفورت بود. وی شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی بود. او یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسیسم به‌شمار می‌رود. وی یکی از مردان بزرگ فرهنگی قرون ۱۸ و ۱۹ اروپا و یکی از افراد برجسته ادبیات جهان محسوب می‌شود. خانه یوهان ولفگانگ فون گوته در مجموعه سنت‌گرایی وایمار قرار دارد.او  ۲۲ مارس ۱۸۳۲ در وایمار درگذشت.

  • درگذشت ویلیام هانا

ویلیام هانا سازنده انیمیشن و یکی از بنیانگذاران شرکت انیمیشن‌سازی هانا-باربرا بود. وی در ۱۴ ژوئیه ۱۹۱۰ در نیومکزیکو به دنیا آمد. ابتدا در رشته مهندسی و روزنامه‌نگاری تحصیل کرد، و تنها به دلیل اینکه نیازمند شغل بود به سراغ انیمیشن رفت. وی در سال ۱۹۴۴ با همکاری جوزف باربرا شرکت هانا-باربرا را تشکیل داد. ویلیام هانا و همراه جوزف باربرا سازندگان کارتون مشهور تام و جری هستند. او در ۲۲ مارس ۲۰۰۱ بر اثر بیماری سرطان در نورث هالیوود لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا