کودکان مان را با خطرات دنیای مجازی آشنا کنیم

در مقابل برخی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقدند اینترنت و فضای مجازی مزایا و معایب بسیار فراوانی برای کودکان و نوجوانان دارد که تنها آنها را می توان با آگاه سازی از خطرات و تهدیدهای این فضاها مصون نگه داشت.

تهمینه شاوردی، دکترای جامعه شناسی در این خصوص به سیناپرس گفت: فضای اینترنت می تواند برای کودکان و نوجوانان هم فرصت و هم تهدید باشد. فضای اینترنت دقیقا تصویری از فضای جامعه واقعی( با چند تفاوت) است؛ در فضای اینترنتی مرزهای جوامع در نوردیده می شود و به عبارتی یک جامعه جهانی است. در این فضا همه ویژگی ها و فرصت ها و تهدید های جامعه واقعی وجود دارد و کودک همانگونه که می تواند از فرصت های این جامعه استفاده کند در معرض تهدیدهای آن نیز قرار می گیرد.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی افزود: در فضای مجازی نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان نیز ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرند از اینرو در همه جوامع بخشی از فعالیت های امنیتی به فضای مجازی اختصاص دارد و دولت ها نیز در این زمینه به توانمندسازی نیروی پلیس اقدام می کنند.

وی اظهارداشت: در این بین کودکان به دلیل حس اعتماد به دیگران، زود باوری و مطیع بودن، بیش از سایر گروه های سنی در معرض این سوء استفاده ها قرار دارند. اتاق های گفتگو ( چت روم ها)، کلیپ های نامناسب جنسی از مهمترین خطراتی هستند که اغلب کودکان با استفاده از اینترنت و فضای مجازی، در معرض خطر آن قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باید کودکان و نوجوانان را در استفاده از اینترنت و فضای مجازی محدود و فیلتر کنیم؟ اظهارداشت: اصولا فیلتر کردن و ایجاد محدودیت برای دستیابی کودکان با هر رسانه جدید معنا ندارد زیرا کودکان ذهن کنجکاو و پرسشگری دارند. با نهی کردن و محدود کردن قطعا این حس را تحریک و میزان گرایش به کنکاش و جستجو در اینترنت را در آنها تقویت می کنیم. در مقابل باید برای آنها زمان صرف کنیم و با آنها در مورد تجارب شان در زمینه اینترنت به تعامل و گفتگو بپردازیم.

اگر احساس کنیم که آنها زمان زیادی را در اینترنت سپری می کنند از آنها بخواهیم برای حضور در اینترنت برنامه ریزی کنند و وقتی مناسبی را برای این کار اختصاص دهند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه باید اینترنت را تبدیل به فضای امن برای کودکان و نوجوان کنیم و نحوه درست استفاده کردن از اینترنت باید چگونه باشد؟ به سیناپرس گفت: برای حل این مشکل می توان بنا به مقتضای سنی کودکان و با بیانی شفاف و روشن، آنها را در سطح فهم و درکشان با محیط و فضای اینترنت آشنا کنیم. استفاده از مثال هایی ساده و روشن از  جمله مسائلی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم او را در این فضا تهدید می کند، می تواند به افزایش درک او از این فضا کمک کند. در عین حال باید مراقب باشیم که باعث اضطراب و نگرانی کودک نشویم. می توانیم به او سایت های مناسب را معرفی کنیم. گاهی اوقات بهتر است در کنار کودک بنشینیم و با او بازی رایانه ای انجام دهیم. از سوی دیگر لازم است تا سواد رسانه ای خود را هم سطح با توانمندی فرزندانمان افزایش دهیم.    

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا