لنگر الهه خط در مدیترانه کشف شد

چندی پیش یکی از ساکنین مناطق فلسطین اشغالی به نام رفیع بهلول، در حال شنا در ساحل عتليت (Atlit) بود که در زیر آب با شی‌ء غیرعادی مواجه می‌شود. وی باکمی دقت درمی‌یابد که روی این شی‌ء که یک لوحه سنگی در بستر دریا و در آب‌های کم‌عمق ساحلی است، خطوطی شبیه به خط هیروگلیف مصری نوشته‌شده است.

وی در این رابطه گفت: «من در حال شنا بودم و در زیر آب با این سنگ عجیب رو به شدم و بعد از چند متر شنا کردن ناگهان دریافتم چه چیزی در برابر من قرار داشت. به عقب برگشتم و پس از حبس نفس، به عمق و بستر دریا رفته و این سنگ را لمس کردم. احساسم در آن لحظه غیرقابل‌توصیف بود زیرا گویی وارد یک معبد مصر باستان در بستر دریای مدیترانه شده بودم.»

بررسی این لنگر می‌تواند به درک جدیدی از زندگی مردم مصر باستان و تجارت دریایی در حدود 3 هزار و 400 سال پیش کمک کند. روی این لنگر نماد سشات؛ الهه خرد، دانایی، نویسندگی و خط در مصر باستان نقش شده و در کنار آن نوشته‌شده است: «بانوی خانه کتاب»

بررسی‌های بعدی متخصصین باستان‌شناس و تیمی از باستان‌شناسان زیر آب به سرپرستی جاکوب شرویت (Jacob Sharvit) نشان داد که رفیع بهلول، یک سنگ 3 هزار و 400 ساله مصری را کشف کرده است که در آن روزگار به‌عنوان لنگر کشتی مورداستفاده قرار داشت.

در حال حاضر این لنگر در نمایشگاه ایموجی ها (Emoji exhibition) به نمایش گذاشته‌شده و پژوهشگران در حال مطالعه و بررسی این کتیبه و نوع ساختار این لنگر سنگی هستند.

مطالعات کارشناسان نشان می‌دهد كه احتمالاً این سنگ در ابتدا بخشی از تزیینات یك دیوار بزرگ‌تر بوده و سپس به‌عنوان یک لنگر بریده‌شده و حفره‌ای برای عبور طناب روی آن ایجادشده است.

باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که این لنگر احتمالاً به یک کشتی مصری تعلق داشته که برای تجارت به سواحل مدیترانه در این منطقه آمده و در اینجا یا از کشتی جدا و در اعماق دریا گم‌شده است و یا اینکه کشتی سرنوشت شومی داشته و پس از غرق شدن و نابودی، لنگر از آن جدا و در بستر دریا باقی‌مانده است.

بررسی این لنگر می‌تواند به درک جدیدی از زندگی مردم مصر باستان و تجارت دریایی در حدود 3 هزار و 400 سال پیش کمک کند. روی این لنگر نماد سشات (Seshat) الهه خرد، دانایی و نویسندگی و خط در مصر باستان نقش شده و در کنار آن نوشته‌شده است: «بانوی خانه کتاب»

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا