اثرات زیان بار سیلاب ها کاهش می یابد

یونس ظهرآبی افزود: امور آزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات آب عهده‌دار و متولی انجام ماموریت‌های پژوهشی در همه زمینه‌های آنالیز آب و پساب و رسوب و نیز کالیبراسیون تجهیزات ایستگاه‌های آب و هواشناسی است که در سال ۱۳۸۹ موفق به اخذ گواهینامه «آزمایشگاه معتمد» از سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین گواهینامه «تایید صلاحیت آزمایشگاه کالیبراسیون» از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شده است.

وی اظهارداشت: این آزمایشگاه در سال ۱۳۹۷ موفق به پیاده سازی استاندارد بین المللی ایزو۱۷۰۲۵ در همه بخش هایی که قابلیت پیاده سازی دارا بود شد و براساس آن اکنون فعالیت های این مجموعه به دو نام آزمون و کالیبراسیون درحال انجام است.

ظهرابی که مدیریت بخش کالیبراسیون آزمایشگاه های موسسه تحقیقات آب را برعهده دارددر باره فعالیت آن گفت: واحد کالیبراسیون با ابزارهایی که در اختیار دارد به سالم سازی اطلاعات منابع آبی پرداخته و این اطلاعات را در اختیار مدیرانی که مدیریت منابع آبی دارند قرار می دهد.

به گفته سرپرست امورآزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات آب، مدیرانی که مدیریت منابع آبی را در اختیاردارند برای اینکه بتواننداطلاعات صحیح از منابع داشته و براساس این اطلاعات برای مدیریت مصرف و یا سازگاری با کم آبی اقدام کنند باید شناخت کاملی از منابع دراختیار داشته و بدانند این منابع چه موقعیتی دارندو موجودی آنها چیست رسیدن به این اطلاعات مستلزم استفاده از ابزارهایی مانند ابزارهای سنجشی و غیره است.

وی ابزارهای پایش منابع آب را دبی سنجی آب یا مولینه، باد سنج، هیدرومتری، حسگر تابش، دماسنج برشمرد .

ظهرآبی اضافه کرد: داده هایی که این ابزارها تولید می کنند باید درست باشد تا بتواند اطلاعات صحیح ارائه دهد اینجاست که واحد کالیبراسیون با پایش و اندازه گیری این ابزارها کمک می کند داده های صحیحی در اختیار مدیران قرار گیرد تا تصمیماتی هم که اتخاذ می شوند تصمیمات درستی باشند.

سرپرست امورآزمایشگاه‌های موسسه تحقیقات آب گفت: داشتن اطلاعات سالم است که به تصمیم گیران کمک خواهد کرد درمواجه با منابع آبی کشور گام های مطمئن تری بردارند.

وی با بیان اینکه پیشتر توجه چندانی نسبت به اختصاص اعتبار برای سالم سازی داده ها نمی شد خاطرنشان ساخت: بروز سیلاب های اخیر و ضرورت استفاده از داده های سالم سبب شده توجه به این موضوع بیشتر شده و دنبال افزایش بودجه های مورد نیاز برای اینکار باشند.

ظهرآبی تاکید کرد: داشتن داده سالم است که می توان راحت تر منابع موجود را مدیریت کرد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

منبع: ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا