مهمترین هدف جهاد دانشگاهی روحیه خودباوری است

محمدرضا پورعابدی با بیان اینکه ایران قبل از انقلاب در تمامی موارد متکی به خارج از کشور بوده است، گفت: یکی از اهداف بلند انقلاب اسلامی استقلال اقتصادی، دفاعی، علمی، صنعتی و اجتماعی بوده است و جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری رسالت الگوسازی و انتشار آن و رفع وابستگی‌ها را در خود دیده است. 

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی در دهه‌های مختلف وظایف مختلفی داشته است چنان که در زمان دفاع مقدس تمام فعالیت‌های جهاد این بود که از رزمندگان در حوزه فناوری متناسب حمایت‌هایی انجام دهد.

پورعابدی افزود: جهاد دانشگاهی پلی است میان دانشگاه و نیازهایی که در جامعه وجود دارد و باید بتواند علم را تجاری‌سازی کند و مشکلات و چالش‌های سطح جامعه را حل کند. ما در حوزه‌های مختلفی مثل پزشکی، هنر و اجتماعی هم فعالیت داریم. 

وی در ارتباط با رابطه دانشگاه و صنعت تصریح کرد: ارتباط متقابل بین دانشگاه و صنعت سال‌ها است که مطرح شده ولی بی اعتمادی در این رابطه وجود داشت. چرا که ارتباط ارگانیکی بین این دو تعریف نشده بود. ما پیش از انقلاب تکیه مان بر این بود که نفت را بفروشیم و از پول آن استفاده کنیم اما اخیرا با بیانات مقام معظم رهبری توانستیم در آموزش توسعه داشته باشیم و ارتباط ارگانیک و خوبی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کنیم. 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در خصوص تحریم‌ها گفت: اگر این تحریم‌هایی که بر علیه ایران اتخاذ شده، بر علیه هر کشوری اعمال می‌شد مشکلات و مسائل آنها خیلی بیشتر بود و علت اینکه امروز مسائل کشور اداره می‌شود این است که دانشمندان ما توانسته‌اند در حوزه علم و فناوری و صنعت ارتباط خوبی برقرار کنند. 

پورعابدی افزود: جهاد دانشگاهی جدیدا در اجرایی سازی نقشه جامع علمی کشور عهده دار تدوین برنامه جامع «هدایت شغلی دانش آموختگان» شده‌است. همچنین شخصیت و زندگی شخصی دانش آموختگان شناسایی می‌شود تا در طول زمان تحصیل بر اساس شناسایی‌هایی که انجام شده است آموزش لازم را ببینند و وارد بازار کار شوند. 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و چالش‌های جهاد دانشگاهی تصریح کرد: مهمترین مشکل در مسیر خودباوری جهاد دانشگاهی مسائل فرهنگی بود که در سال‌های سال بین ما رسوخ پیدا کرده است. ما کشور توانمندی هستیم و می‌توانیم با منابعی که داریم نیازهایمان را برطرف کنیم. بنابراین یکی از چالش‌های اصلی ما این بود که این فرهنگ غلط برداشته شود و باور به توانایی‌هایمان داشته باشیم.

وی افزود: علت موفقیت ما در جهاد دانشگاهی این بود که در کنارمان مدیری داشتیم که حاضر به ریسک کردن بوده است. زمان زیادی طول کشید تا ما کشور را دانش بنیان بدانیم. دانشگاه‌های ما با وجود مشکلات خروجی‌های خوبی دارد و باید نیاز در بحث تقاضا ایجاد شود. اگر اقتصاد ما دانش بنیان اداره نشود از تولیدات استفاده نمی‌شود و در نتیجه آن مهاجرت افراد اتفاق می‌افتد. 

وی در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی در چهار زمینه اصلی برنامه‌هایی را شروع کرده است و به نظر می‌آید در آینده تحولات ایجاد کند. این زمینه‌ها شامل حوزه پزشکی؛ جهاد دانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی فعالیت‌هایی داشته و دارد و پژوهشگاه رویان به خوبی فعالیت کرده همچنین فکر می‌کنم در سال آینده از سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود. 

وی در خصوص فعالیت جهاد دانشگاهی در پایان بیان کرد: یکی دیگر از مباحث مورد نظر این است که امروزه برای هر بیماری خاص برای همه افراد یک نوع درمان انجام می‌شود اما در آینده برای ژنتیک هر فرد یک نوع درمان صورت می‌گیرد. همچنین جهاد دانشگاهی در بحث سرطان هم فعالیت‌های زیادی داشته و بر روی تشخیص زودهنگام آن کار می‌کند. علاوه بر این، این سازمان روی بحث زخم‌های مزمن و همچنین گیاه های دارویی فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

در حوزه دیگر این سازمان، مته‌های حفاری، دکل‌های حفاری، بازوهای بارگیری نفت، مواردی است که ما روی آن کار کردیم. همچنین حمل و نقل ریلی نیز به جهاد واگذار شده، لازم به ذکر است در حوزه کشاورزی روی کشاورزی هوشمند و اینترنت اشیاء جهاد دانشگاهی فعالیت‌های خوبی داشته است. 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا