چرا محتوای زرد مورد اقبال مخاطبان قرار می گیرد

این داستان ها اغلب روی ورق های تک برگی با كیفیت پایین که قیمتی ارزان داشت و در تیراژ بالا منتشر می شد. از آنجاکه این نشریات ارزش خبری نداشتند و محتوایی از قبیل قتل، عروسی، روابط خصوصی افراد معروف و… را منتشر می کردند، به تدریج عبارت روزنامه نگاری زرد در حوزه ارتباطات مصطلح شد.

این نوع روزنامه نگاری که سطحی و عامه پسند است در حال حاضر مقوله ای منفی قلمداد شده و مورد انتقاد محافل علمی و آكادمیك قرار گرفته است.

با توجه به پیشینه مطرح شده سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چرا هنوز هم موضوعاتی نظیر ازدواج مجدد یک سلبریتی، طلاق یک شخصیت مشهور، مدل لباس و کفش یک فرد مشهور و حاشیه های زندگی یک نفر باید برای ما مهم باشد؟

درست است که این دست اخبار در زمره خبرهای زرد می گنجند اما نکته ای که جالب توجه است، این است که چرا چنین محتواهایی تا این حد مورد اقبال مخاطبان قرار می گیرند؟

یکی از اساتید علوم ارتباطات در رابطه با محتواهای زرد و عامه پسند گفت: برای پاسخ به این سوال باید مطبوعات عامه‌پسند را از نظر ویژگی‌های صوری، محتوایی و نوع مخاطب مورد توجه قرار دهیم.

دکتر سید محمد مهدی زاده ادامه داد: چنین محتواهایی برای جلب توجه غالبا از تیترهای درشت، عکس، رنگ و داستان‌های مصور استفاده کرده و اخبار مربوط به حوادث، جنایت، عشق، ورزش و هنر را انعکاس می دهند.

وی با بیان اینکه اما این اخبار اغلب اخبار حاشیه ای هستند که ارزش خبری ندارند مطرح کرد: در تنظیم این محتواها عمدتاً از سبکی جنجالی و هیجانی استفاده می شود و اینگونه مخاطبان بیشتری جذب آنها می شوند.

مهدی زاده با بیان اینکه مخاطبان این محتواهای زرد «فن‌» یا «هوادار» نام دارند، گفت: این هواداران ویژگی های خاصی از نظر سن، جنس و طبقه دارند که از مخاطبان نشریات کیفی متمایزشان می‌کند. به عنوان مثال بر اساس تحقیقاتی که در ایران انجام شده مخاطبان این نوع اخبار عمدتاً جوان، مجرد، مرد و دارای سطح تحصیلات پایین‌ هستند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان این اخبار تمایل چندانی به پرداختن به مسائل جدی و رویدادهای سیاسی ندارند، گفت: این محتواها بر ساختاری فردگرا متکی‌اند و به چاپ زندگی هنرپیشه‌ها یا ورزشکارها توجه نشان می‌دهند و در آنها ساختارهای گروهی به چشم نمی خورد. ضمن اینکه ستاره‌سازی در این نشریات جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه کنجکاوی و قضاوت همواره جزء لاینفک زندگی اجتماعی ایرانیان بوده است، اظهار کرد: حال اگر اخباری از زندگی هنرپیشه و ورزشکار مورد علاقه اینگونه افراد به دستشان برسد که بسیار بهتر می توانند پاسخگوی این میل خود باشند.

مهدی زاده عنوان کرد: جذابیت چنین محتواهایی تا آنجاست که هر قدر هم روشنگری و اطلاع رسانی شده و آموزش صورت گیرد، بازهم فرد تمایل دارد که بفهمد دور و برش چه خبر است.

وی تصریح کرد: در هرحال، ورود به زندگی خصوصی افراد امری منفی است و قطعا باید یک‌سری اصول و معیارهای اخلاقی بر فعالیت این نشریات حاکم باشد که البته گسترش فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی این کار را بسیار سخت کرده است. چراکه علیرغم وجود اصول اخلاقی در این حوزه در سطح بین المللی می بینیم که بازهم به بهانه جذابیت محتوا عده ای مرزهای اخلاقی را زیر پا می گذارند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا