فناوری بالانس قطعات دوار در کشور بومی شد

سید حسین موسوی، مدیر بخش الکترونیک شرکت دانش بنیان شاهین تنظیم صنعت در این خصوص به سیناپرس گفت: این شرکت در زمینه ساخت انواع دستگاه های بالانس، ارتعاش سنجی و تعمیرات قطعات دوار فعالیت دارد و اکنون با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه صنعت بالانس و دارا بودن تکنولوژی بالانس توانسته قطعات زیادی را با دقت های بالای بالانس تولید کند.

وی افزود: اکنون پژوهشگران این مجموعه توانسته اند با فراهم کردن زمینه و امکانات مناسب برای سهولت بخشیدن به فرایند بالانس قعطات سنگین سبک، کمک زیادی به صنعت کشور کنند.

وی در خصوص این تکنولوژی گفت: در حال حاضر فناوری بالانس قطعات حساس (بال مگس) در صنایع فوق العاده حساس استفاده می شود؛ این فناوری در محصولات صنایع دوار(از بیست گرم تا بیست تن) بدون محدودیت سرعت، وزن و قطر، مورد استفاده قرار می گیرد. دقت بالانس این دستگاه ها نیز تا ابعاد زیر هزار گرم است.

وی درباره اهمیت دستیابی ایران به این تکنولوژی اظهارداشت: اکنون این تکنولوژی در صنایعی مانند فضایی و موشکی بسیار کاربرد دارند. به عنوان مثال زمانی اگر ماهواره از جو و مدارشان خارج شود، به فضا می رود و از بین می رود. اکنون با دستیابی به این تکنولوژی مشکل خلا بالانس در کشور رفع شده است.

وی یادآور شد: علاوه براین، مجموعه ما موفق به ساخت روتور معلق شده است. این روتور علاوه بر صنعت بالانس، در صنعت ماهواره و فضایی نیز کاربرد دارد؛ اکنون روتوری در ابعاد دویست گرم برای ماهواره ها طراحی کرده ایم که امیدواریم به زودی در مدار قرار بگیرد.

موسوی ادامه داد: پیش از این، علاوه بر دستگاه باید تجهیزات اندازه گیری بالانس مانند سنسور اندازه گیری ارتعاشات و سنسور شتاب سنج را از شرکت های آلمانی، ایتالیایی، آمریکایی خریداری می کردیم که تهیه آنها اصلا مقرون به صرفه نبود؛ حدودا دو میلیارد تومان هزینه خرید این تجهیزات و دستگاه ها بود. اکنون این دستگاه ها با اتکا به دانش متخصصان ایرانی، طراحی و شبیه سازی و بومی سازی شده اند.

وی بیان کرد: برای تحقق این منظور مدارهایی را با کمک نرم افزارها برنامه ریزی و تعریف کردیم.  سپس با در نظر گرفتن معادلات، میزان بالانس دستگاه و چرخش آن را اندازه گیری کردیم. در نهایت موفق به بومی سازی این فناوری در کشور شدیم؛ این محصول اکنون برند نخست خاورمیانه را دارد.

وی در پایان گفت: هم اکنون تمامی فناوری های تولید شده این مجموعه (دستگاه و تجهیزات بالانس) از نظر کیفیت با نمونه های مشابه خارجی قابل رقابت هستند. از نظر هزینه نیز تولید آنها بسیار مقرون به صرفه تر است. از آنجایی که دستگاه بالانس جزو صنایع مادر محسوب می شوند، انتظار می رود که دولتمردان برای تولید این محصولات حمایت های لازم را داشته باشند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا