روشی جدید برای طبقه‌بندی تومورهای کبد

آدنوم (adenoma) به تومور خوش خیم با منشا بافت غددی گفته می‌شود که در غددی مانند هیپوفیز، تیروئید و پاراتیروئید دیده می‌شود. آدنوم از تومورهای نادر کبد محسوب شده و به سه نوع خوش‌خیم، التهابی و بدخیم و یک زیرگروه چهارم غیرقابل طبقه‌بندی با دوره‌های بالینی و پیشرفت مختلف تقسیم می‌شود.

برای تشخیص دقیق نوع تومور، بیماران تحت روش تهاجمی نمونه‌برداری از بافت قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا آدنوم خوش‌خیم یا بطور بالقوه بدخیم است.

محققان دپارتمان رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای در دانشگاه پزشکی وین با همکاری بیمارستان دانشگاهی کویمبرا پرتغال، روش ام‌آرآی (MRI) جدیدی را ابداع کرده‌اند که امکان طبقه‌بندی دقیق نوع آدنوم را با استفاده از ماده حاجب مخصوص کبد فراهم می‌کند.

ماده حاجب خاص کبد، اسید گادوکستیک است که انتقال‌دهنده‌های صفرا OATP و MRP در سلول‌های آدنوم و سلول‌های طبیعی کبد را هدف قرار می‌دهد. این سلول‌ها یا ماده حاجب را جذب یا آن را دفع می‌کنند. تومورها بر اساس نسبت این انتقال‌دهنده‌ها در مقایسه با سلول‌های طبیعی کبد در تصاویر ام‌آرآی قابل طبقه‌بندی دقیق هستند.

این روش جدید، نیاز به نمونه‌برداری تهاجمی را از بین برده و به کاهش استرس و درد بیماران منجر می‌شود؛ همچنین به محققان در درک بهتر زیست‌شناسی آدنوم و سایر تومورهای کبد کمک می‌کند.

نتایج این دستاورد در مجله Radiology منتشر شد.