جدول تناوبی؛ الفبای هستی جهان

دکتر سیف الله جلیلی، رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران در این مراسم گفت: در حال حاضر انجمن ها نقش بسیار زیادی در ترویج علم برعهده دارند. این انجمن ها می توانند با امکاناتی که موزه علوم و فناوری در اختیارشان قرار می دهد، نقش سازنده ای در راستای تحقق این هدف داشته باشند و علم را در سطح جامعه گسترش دهند.
وی افزود: متاسفانه اکنون تعداد معدودی از انجمن ها با موزه علوم و فناوری همکاری دارند و تنها چند انجمن از جمله انجمن شیمی در این راستا با ما همکاری می کند.
وی با اشاره اهمیت جدول مندلیف اشاره کرد و دراین خصوص اظهارداشت: جدول مندلیف یا تناوبی الفبای هستی را در خود جای داده است. جدولی که 118 عنصر را در خود جای داده و نقش بسیار مهم در اطلاع رسانی و آموزش همگانی و ایجاد علاقه و انگیزه نسل جوان دارد.
وی بیان کرد: شیمی دانان بسیاری در طبقه بندی جدول تناوبی نقش داشته اند اما مندلیف در جمع بندی نهایی این جدول نقش بسیار مهمی داشت از اینرو امروزه اغلب مردم جدول تناوبی را به نام مندلیف می شناسند.
وی ادامه داد: قطعا برگزاری چنین رویدادی می تواند با ارایه شیوه های ساده و جذاب، اطلاعات علمی زیادی به مخاطبان و علاقه مندان این حوزه منتقل کند.

علم شیمی، علمی پیشرو است

دکتر یدالله یمینی، استاد شیمی تربیت مدرسی و عضو هیات مدیره انجمن شیمی ایران نیز در این مراسم گفت: علم شیمی بیش از سایر علوم ارتباط مستقیمی با تمام وجوه زندگی و رفاه عموم مردم دارد.
وی افزود: مندلیف از جمله نوابغی بود که توانست جدول تناوبی را کلاس بندی کند و جای عناصر را خالی بگذارد و تکلیف شیمی دانان را مشخص کند. این عامل باعث شد اکثر عناصر ناشناخته شناسایی شود و جایگاهی در جدول مندلیف پیدا کنند و خواص عناصر راحت تر آموزش داده و تحول عظیمی در علم شیمی ایجاد شود.
وی اظهار داشت: علم شیمی، علمی پیشرو است. علمی که آینده ای روشن در کشور دارد . علم شیمی در ایران دارای سه مرحله، تولید علم، ایجاد فناوری و تجارت فناوری است. اکنون ایران پس از گذشته یک دهه وارد مرحله تولید فناوری شده است. به طوری که اکنون پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در ایران رشد و توسعه یافته اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جدا از مباحث انرژی هسته ای، تولید ماهواره و سلول های بنیادی، ایران با تلاش فرزانگان این مرز و بوم در زمینه تولید آب سنگین نیز پیشگام است؛ علمی که اکنون تنها در انحصار پنج تا شش کشور دنیاست.

گفتنی است، برنامه علمی آموزشی جدولیوم به مناسبت سال جهانی جدول تناوبی به پاسداشت "مندلیف"، دانشمند مشهور روسی که روش هوشمندانه برای طبقه‌بندی عنصرهای شیمیایی ابداع کرد، از ۱۶ بهمن تا دوم اسفند در محل موزه ملی علوم و فناوری ایران برپا خواهد بود. جنگای عناصری، گلف مندلیف، ماروپله عنصری، عنصر گرام، زودکورت و معمای جدول بخش‌ های مختلف این رویداد هستند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا