شهروند هوشمند،از مهم‌ترین ارکان شهر هوشمند است

 برنامه تهران هوشمند چند وقتی است که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و دبیرخانه تهران هوشمند با هدف نگاهی به مسیر پیش رو برای تبدیل پایتخت به شهری هوشمند مطرح شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران پیرامون اصطلاح شهر هوشمند به خبرنگار سیناپرس، گفت: یکی از مفاهیمی که در این دوره از مدیریت شهری تهران بیشتر به آن پرداخته شده و مبنای بسیاری از برنامه ریزی‌های آینده این شهر قرار گرفته ، مفهوم هوشمندی بوده که تجلی این مفهوم به طور ویژه در برنامه مدون «تهران هوشمند» قابل مشاهده است.

سینا علیمحمدی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی فرآیندهای شهری تنها محدود به الکترونیکی کردن تمامی فرآیندها نیست و افزایش کیفیت زندگی شهروندان، یکی از اصلی‌ترین اهداف آن قلمداد می‌شود، در تعریف شهر هوشمند، گفت: شهر هوشمند، شهری است که بر مبنای داده مدیریت می‌شود، نقش فناوری در آن پررنگ است و این مساله بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان و تصمیم گیری‌های مبتنی بر داده در مدیریت شهری تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: داده‌ها در شهر هوشمند نقشی مانند نقش خون در بدن انسان را دارند و این امر در تجربه تمامی شهرهایی که به سمت هوشمندسازی حرکت کرده و به توفیقاتی دست یافته‌اند، کاملا مشخص است.

علیمحمدی با بیان اینکه قطعا شهر هوشمند با شهر الکترونیک متفاوت است، گفت: در شهر الکترونیک، تاکید بیشتر بر ابزارها و در شهر هوشمند بر زیست پذیری شهرها است.

در واقع شهر هوشمند در تعریف، شهری پایدار و نوآور است که از فناوری‌های دیجیتالی و ارتباطی نوظهور و سایر ابزارهای مرتبط برای ارتقای کیفیت زندگی و خدمات شهری استفاده می‌کند. البته صرف استفاده از ابزارهای نوین به ‌ویژه ICT در شهر به هوشمندی منتج نمی‌شود.

وی افزود: در «دبیرخانه تهران هوشمند» که از ابتدای این مسیر شکل گرفت نیز موضوعاتی داریم که لزوما به ICT محدود نیستند و اتفاقا در آن به حوزه‌های مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال، نگاهی بلندمدت، مستمر و آینده ‌محور داریم.

مدیر روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به انتقادات پیرامون این مقوله گفت: اگر به تعریف شهر هوشمند توجه کنید، حاوی نکاتی است که پاسخگوی این دیدگاه‌هاست. شهر هوشمند ترکیب استفاده از فناوری به منظور رسیدن به اهداف پایدار است. شهرها در این مسیر به ظرفیت‌سازی برای بخش خصوصی توانمند و نوآور و همچنین استارتاپ‌ها و بنگاه‌های کوچک می‌پردازند.

وی ادامه داد: اگر شهر هوشمند را صرفا در فناوری خلاصه کنیم و مدل ذهنی ما از شهر هوشمند تنها به این جنبه محدود باشد، باید شهری را متصور شویم که دچار توسعه نامتوازن خواهد شد. چون نمی‌توان بدون پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی و بدون توجه به بُعد مهم شهروند هوشمند به نتیجه مناسب رسید.

علیمحمدی اظهار کرد: شهر هوشمند یک مفهوم نسبی است. یعنی نمی‌توان به ‌طور مطلق گفت که یک شهر هوشمند است یا خیر. براساس تعاریف و شاخص‌های جهانی، هریک از شهرها رتبه‌ای را از شهر هوشمند دریافت می‌کنند که بر این اساس می‌توان گفت شهر تهران در برخی حوزه‌ها در منطقه رتبه مناسبی دارد. اما در برخی حوزه‌ها مانند پسماند یا ترافیک نیاز به بهبود جدی احساس می‌شود.

شهر هوشمند یک مسیر است

وی تاکید کرد: البته باید اشاره کنم که در حال حاضر حدود 1700 کیلومتر فیبر نوری در اختیار داریم و دیتای فعالیت تمامی بخش‌های شهرداری در مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به صورت یکجا تجمیع شده‌اند. این یک ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های شهر هوشمند ایجاد کرده است. همچنین ضریب نفوذ خدمات پهن‌باند موبایل نسل 3 و 4 طی سال‌های اخیر به حدود 82 درصد رسیده و شاهد رشد کاربران کسب وکارهای اینترنتی در کشور هستیم.

علیمحمدی ادامه داد: از طرفی توجه داشته باشید که شهر هوشمند یک مسیر است و ذینفعان زیادی درگیر آن هستند. در واقع ما باید تلاش کنیم با تمامی این ذینفعان و بازیگران زیست بوم نوآوری شهری مشارکت و هم افزایی داشته باشیم.

این ذینفعان هم در داخل شهرداری هستند هم خارج از آن که شامل نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، شرکت‌ها و کسب و کارهای نوآور و نوپا می‌شوند.

وی در ادامه صحبت هایش افزود: برنامه تهران هوشمند، مشخص کننده مسیر مدیریت شهری در راستای تحقق شهر هوشمند در پایتخت است. این برنامه، حاصل مطالعات گسترده و بهره گیری از نظرات خبرگان و متخصصان برای ارائه راهکاری مشخص به منظور حل معضلات اصلی کلانشهر تهران نظیر آلودگی هوا، ترافیک های سنگین و.. است.

علیمحمدی عنوان کرد: برنامه تهران هوشمند، امسال در میان 6 برنامه برتر هوشمندسازی جایزه جهانی شهر هوشمند بارسلون قرار گرفت و توجه جهانی را به خود جلب کرد. باید توجه داشت که این آغاز راه بوده و دستیابی به شهر هوشمند، مسیری طولانی و گام به گام است.

تهران هوشمند در افق خود، شهری است با سطح کیفیت زندگی روزافزون، بر مبنای توسعه مشارکت های شهروندی، عمومی و خصوصی و جایی برای زندگی سلامت و شاد، با رفت و آمد روان و زیرساخت های یکپارچه، که برخوردار از مدیریت شهری کارآمد و اقتصادی پویاست.

شهروند هوشمند یکی از مهم‌ترین ارکان یک شهر هوشمند

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ایده شهر هوشمند با بحث پایداری درهم تنیده و ابعاد زیست محیطی و اجتماعی آن نیز در کنار جنبه اقتصادی آن اهمیت یافته است. به عنوان مثال در حوزه خدمات دیجیتال، سامانه «تهران من» که اکنون دو میلیون و 5۰۰ هزار نفر کاربر دارد، در واقع یک درگاه واحد ارتباط شهرداری با شهروندان محسوب می‌شود.

این سامانه در حال حاضر تعداد زیادی از خدمات شهرداری را بصورت الکترونیک و یکپارچه ارائه می‌دهد و برای این منظور بیش از 30 سامانه مختلف از درون و بیرون شهرداری را به یکدیگر متصل کرده است. مهم‌ترین سرویس‌های ارائه شده بر بستر تهران من شامل خدمات طرح ترافیک، خدمات شهرسازی، اعلام و ثبت مشکلات شهری، خرید بلیت مترو و پارک حاشیه ای می‌شود.

علیمحمدی با تاکید بر اینکه گام‌های زیادی همزمان با برنامه ریزی و ترسیم نقشه راه تهران هوشمند به صورت عملیاتی و اجرایی در این زمینه برداشته شده است که شهروندان تهرانی به صورت تدریجی با آن‌ها مواجه می‌شوند، گفت: در حوزه حمل و نقل هوشمند اقدامات متعددی انجام شده است. سرویس دیگر در این حوزه، پارک حاشیه ای هوشمند است که در یک منطقه شهری راه اندازی شده و به زودی در سایر مناطق نیز راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه آزادسازی داده‌ها و اطلاع‌رسانی عمومی در سایت داده‌ نمای شهرداری و آزاد سازی خدمات داده محور نیز از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است. ازطرفی حرکت در مسیر شفافیت را با ایجاد سامانه «شفافیت» آغاز کردیم و امروز خیلی از اطلاعاتی که پیش از این در جایی منتشر نمی‌شد برای اولین بار توسط شهرداری تهران در اختیار مردم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه شهروند هوشمند یکی از مهم‌ترین ارکان یک شهر هوشمند است، با توجه به دیدگاه های منعکس شده قضاوت پیرامون این موضوع که آیا تهران می تواند شهری هوشمند تلقی شود را به شهروندان واگذار می کنیم.

گزارش:هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا