آیا زنان پتانسیل بیشتری برای عمر طولانی دارند؟

95 درصد کسانی که بیش از 100 سال عمر می کنند زن هستند. دانشمندان مدت ها به مشاهده و بررسی تفاوت های بین دو جنس در دوران پیری پرداخته اند اما هنوز هم نتوانسته اند علت دقیق زندگی طولانی تر زن ها نسبت به مردان را مشخص کنند. محققان دانشگاه استانفورد در این باره ادعا می کنند که برای بحث درباره سلول های بنیادی و جنسیت باید به تفاوت هایی مرد و زن در زمینه کاهش احیا کننده های این سلول ها دارند، نظر کنیم. این سیر جدید تحقیقاتی می تواند توضیحات جدیدی درباره این موضوع بدست دهد که چگونه هرمون های جنستی (استروژن و تستوسترون) و یا دیگر عوامل می توانند موجب تغییر طول عمر شوند.

هورمون استروژن تاثیر مستقیمی بر روی تعداد سلول های بنیادی موش های ماده دارد و نه تنها شمار این سلول ها را افزایش داده (افزایش شمار سلول های بنیادی در دوران بارداری بسیار کمک کننده است) بلکه می تواند ظرفیت احیا کنندگی آنها را نیز بالا ببرد.ا ین که آیا این تغییرات بر روی طول عمر تاثیر مستقیم دارد یا خیر هنوز هم محل بحث است. مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده اند که مکمل های استروژن می تواند موجب افزایش طول زندگی موش های نر شود و همچنین مردان عقیم شده جنسی 14 سال بیش تر از سایرین عمر می کنند.

مطالعات بیش تری برای درک چگونگی تاثیر ژنتیک بر روی سلول های بنیادی زنان و مردان در دوران پیری لازم است. محققان دریافتند که حذف کردن یا تاثیر گذاری بر روی ژن های مختلف موش ها می تواند موجب طول عمر آنها شود و همچنین موش های نر در مقایسه یا موش های ماده تلومر کوتاهتری دارند.ت لومتر کوتاه نشانه ای از طول عمر کوتاه تر سلول است.

بن دوکین و آن برونت،دو محقق این تحقیق، در این باره می گویند: «این احتمال وجود دارد که جنسیت در تعریف طول عمر و زندگی سالم تاثیر به سزایی داشته باشد و ممکن است تاثیراتی که جنسیت بر روی این دو متغیر می گذارد در هر دو جنس یکسان نباشد.همچنان که بر روی راه هایی برای بهبود روند پیری و افزایش ظرفیت احیاکنندگی سلول های بنیادی کار می کنیم نباید فراموش کنیم که عامل جنسیت بر روی پیری بسیار موثر است.»