کشف بخشی از سیستم ایمنی بدن که به ویروس ها حمله می کند

مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می دهد که پروتئین های سیستم ایمنی بدن و سیستم لنفاوی با همکاری یکدیگر به مبارزه با عفونت روتاویروس (rotavirus) که باعث اسهال در نوزدان و کودکان شده ، می پردازند . این مساله می تواند منجر به ساخت داروهای ضد ویروسی جدید با عملکرد موثر در آینده شود .

هر دوی این پروتئین ها بخشی از سیستم ایمنی طبیعی بدن بوده که محققان امیدوار هستند تا بتوانند با پژوهش های بیشتر در این رابطه به نوزادان و کودکان مستعد ابتلا به عفونت روتاویروس کمک کرده تا ایمنی لازم را در حالی هنوز سیستم ایمنی بدنشان توسعه پیدا نکرده ، به دست آورند .

پژوهشگران در این تحقیقات ، عفونت روتاویروس (rotavirus) را به اینترفرون های (interferons) سیستم طبیعی ایمنی بدن برخورد دادند تا باعث تحریک و واکنش سیستم ایمنی بدن و سلول های لنفاوی طبیعی شوند و به تولید این پروتئین ها که مراحل اولیه واکنش ایمنی بدن محسوب شده و بسیار مهم است ، بپردازند . 

لازم به توضیح است که اینترفرون ها (interferons) نوعی از پروتئین‌ ها هستند که سلول ‌های میزبان در واکنش به تهاجم عامل بیماری‌ زا (مانند ویروس ها، باکتری، انگل و سرطان) آزاد ساخته و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می ‌شوند .

پروتئین لنفاوی مورد استفاده در این تحقیقات، اینترلوکین 22 (interleukin-22) بوده که نقش بسیار مهمی در واکنش های ایمنی در برابر عفونت های باکتریایی و همچنین ترمیم بافت داشته و اینترفرون ها برای مقابله با انواع خاصی از عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد که باعث شده این کشف بسیار مهم به نظر آید .

پروفسور اندریاس دیفنباخ (Andreas Diefenbach) از دانشکده گروه میکروبیولوژی پزشکی و علم بهداشت (Department of Medical Microbiology and Hygiene) از مرکز پزشکی دانشگاه ماینز (Mainz University Medical Center) آلمان در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " ما قادریم تا نشان دهیم که اینترفرون لامبدا (interferon-lambda) با این که عاملی مورد نیاز است ، به خودی خود مستعد کنترل عفونت روتاویروس نیست اما با حضور اینترلوکین 22 به طور موثرتری به مبارزه با عفونت روتاویروس می پردازد . "

پروفسور دیفنباخ در ادامه تاکید می کند : " کشف جدید ما این است که در واقع اینترلوکین 22 به عنوان نوعی تقویت کننده برای اینترفرون عمل کرده و باعث اثر بخشی واکنش بدن می شود . "

لازم به ذکر است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله طبیعت ایمنی شناسی (Nature Immunology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا