تاثیر زنگ هشدار صبحگاهی در هوشیاری

افراد بنا به سلیقه شخصی نوع زنگ هشدار ساعت را انتخاب می‌کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد نوع این زنگ تاثیر بسیار مهمی در سطح هوشیاری، انرژی و خلق و خوی صبحگاهی دارد.
بر اساس این مطالعه که توسط محققان دانشگاه RMIT  در استرالیا صورت گرفته است، آلارم‌های ملودیک و ریتمیک سطح هوشیاری فرد را بهبود می‌بخشند و باعث می‌شوند افراد با آرامش بیشتری از خواب بیدار شوند.
این مطالعه دستاورهای مهمی برای افراد با شغل‌های متفاوت دارد. برای مثال کارگران شب‌کار، کارمندان اورژانس، آتش‌نشانان،‌ خلبانان، یا پزشکان و پرستاران هنگام شیفت نیاز دارند به محض بیدارشدن از خواب به طور کامل هوشیار باشند.
بر اساس این مطالعه رخوت صبحگاهی یکی از معضلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند و گاهی خلق و خوی فرد را در تمام طول روز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر افراد به طور صحیح از خواب بیدار نشوند، عملکردشان به طور متوسط حدود ۴ ساعت در روز کاهش می‌یابد. این یافته حتی در مورد فضانوردان ایستگاه فضایی نیز صادق است و نوع بلندشدن تاثیر مهمی در سطح انرژی و خلق و خوی آنان دارد.
در ادامه این گزارش آمده است، صداهایی مانند بوق مداوم منجر به سردرگمی ذهنی می‌شوند و گزینه مناسبی برای ساعت صبحگاهی نیستند.
نتایج این مطالعه در نشریه PLoS One منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا