تاثیر پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی بر اقتصاد جهانی

به گفته متخصصان ، پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی ، یک تهدید بزرگ جهانی محسوب می شود که در هر دو حوزه اقتصادی و بهداشت و سلامت ، تاثیرات نامطلوبی خواهد داشت . در همین زمینه جیم اونیل Jim O'Neill اقتصاد دان و مدیر نشریه مقاومت میکروبی ( آنتی بیوتیکی )  Antimicrobial Resistance اعلام کرد : " پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی در فاصله سال های 2015 تا 2050 ، بالغ بر یکصد تریلیون دلار بر اقتصاد جهانی  خسارت خواهد زد . به گفته این اقتصاد دان ، پیوستگی های متعددی بین مقاومت باکتریائی و بیماری های عفونی مانند ایدز ، سل و مالاریا وجود دارد و همجنین تجویز نامناسب آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های مختلف نیز موجب افزایش هزینه های درمانی شده است .

وی با بیان مطالب فوق ، افزود : " اگر در حال حاضر و به سرعت اقدامی برای این معضل انجام نشود ، شاهد مرگ سالانه بیش از ده میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی خواهیم بود رقمی که به مراتب از تعداد قربانیان بیماری مرگبار سرطان بیشتر است . "

از سوی دیگر ناتا منابده Nata Menabde رئیس دفتر نیویورک سازمان سلامت جهانی در رابطه با این بحران اعلام کرد : " مقاومت آنتی بیوتیکی یک معضل جهانی محسوب می شود و امروزه تقریبا یک مورد از هر پنج فرد بیمار مبتلا به سل نسبت به داروهای مختلف انتی بیوتیک مقاومت نشان می دهد . "

 وی در ادامه توضیحات خود افزود : " مقاومت انتی بیوتیکی به این معنی خواهد بود که در آینده پزشکان امکان انجام جراحی های کمتری را خواهند داشت زیرا کنترل عفونت های بعد از عمل جراحی از طریق گروه های داروئی خانواده آنتی بیوتیک ها انجام می شود . "

این مقام ارشد سازمان سلامت جهانی  در توضیح چگونگی بروز این عارضه اعلام کرد : "  استفاده نا مناسب و بی مورد از انتی بیوتیک ها شامل مصرف این داروها در مواقع غیر ضروری ، تجویز خودسرانه دارو ، عدم پیروی از دستورات پزشک برای نوع و میزان داروی مصرفی و همچنین عدم تکمیل دوره درمانی از مهمترین دلایل بروز پدیده مقاومت انتی بیوتیکی هستند . "

در خاتمه گفتنی است که جیم اونیل اظهار امیدواری کرد که در نشست سران دولت های جی 20 یا  G20 Summit  که در زمستان سال 2016 به میزبانی شهر هانگ ژو در کشور چین برگزار می شود ، موضوع مقاومت آنتی بیوتیکی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد .

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا