مولد برق و حرارت میکروتوربینی رونمایی شد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همراه با عزیزالله شهبازی استاندار البرز از طرح کلان ملی «میکروتوربین مولد ھمزمان برق و حرارت» که توسط شرکت دانش‌بنیان «صنایع محرکه دوار خاورمیانه» ساخته شده است، رونمایی و بازدید کرد.

فناوری به ساختمان‌ها قدم گذاشته است

ستاری در حاشیه این بازدید با بیان این‌که استان البرز قطب بسیاری از صنایع و فناوری‌های جدید است، گفت: بازدیدهای امروز در راستای حمایت از تعامل زیست بوم دانش بنیان و صنایع کشور صورت گرفت و خوشبختانه گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شده است. پیش از این مجموعه، خط تولید آنزیم‌های صنعتی در شرکت دانش‌بنیان بن‌دا فراور افتتاح شد که پاسخگوی نیازهای تحریمی ما در این حوزه است. بسیاری از اقلام پیشرفته دانش بنیان که وارداتی است توسط شرکت‌های دانش بنیان فعال در این محدوده تأمین می‌شود.
وی با بیان این‌که کارهای فناورانه و دانش‌بنیان از جمله ساخت این میکروتوربین، فرهنگ جدیدی را در تولید برق و حرارت منازل به کمک فناوری ترویج می‌کند، افزود: لبه‌های فناوری به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته گسترده شده است و امیدواریم با حمایتی که بخش‌های اثرمند استان از این زیست‌بوم انجام می‌دهد، شاهد توسعه و رونق کسب‌وکارهای نوآور و پررنگ شدن نقش آن در زندگی مردم باشیم.

تأمین برق و حرارت ساختمان‌ها با شیوه‌ای فناورانه

این نوع مولد که برای اولین بار توسط این شرکت در ابعاد کوچک توسعه داده شده، مراحل تست و استانداردسازی را در قالب پروژه ملی طی کرده است.
تولید همزمان برق و حرارت که با فناوری میکروتوربین برای اولین بار توسط این شرکت در ابعاد کوچک توسعه داده شده، بنام (Boiler Green Turbo (TGB نامگذاری و طی طرح حمایتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مراحل توسعه و تست و استانداردسازی را در قالب طرح کلان ملی طی کرده است.
تنها ۷ کشور دارنده این فناوری هستند و تولید بومی میکروتوربین، صنایع جانبی دیگری را نیز فعال خواھد کرد که ضمن استفاده از ظرفیتھای فناوری و تولیدی موجود در کشور، توسعه محصولات و خدمات فناورانه و دانش بنیان را به دنبال خواھد داشت.
این مولد علاوه بر تولید حرارت، مقداری از برق مورد نیاز واحد مسکونی یا صنعتی را نیز تامین می‌کند. این سامانه توسط یک توربوژنراتور کوچک (میکروتوربین گازی) و تحت کنترل یک رایانه مرکزی فعالیت می‌کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا