مرجان ها در اولویت حفظ محیط زیست دریاها

در یک نظرسنجی علمی پژوهشی که با مشارکت بیش از 100 نفر از زیست شناسان برجسته جهان که مطالعاتی روی آب‌های عمیق داشته‌اند انجام شده است، حوزه‌های اصلی که بایستی استراتژی‌های حفاظتی و مدیریتی آینده اکوسیستم‌های دریایی روی آن‌ها متمرکز شوند، مشخص گردیده است.

در این تحقیق، اولویت‌های نظارتی زیست‌محیطی با محوریت جانداران با بزرگ چثه و گونه‌های سازنده زیستگاه نظیر مرجان‌ ها مورد تأکید قرار گرفته‌اند و همچنین، تأثیر فعالیت‌های انسانی ازجمله معدن کاری در اعماق،روی این اکوسیستم‌ های آسیب‌پذیر برجسته شده است.

عمق دریاها از 200 متری به پایین، یکی از بزرگ‌ترین نوع محیط زیست یا اصطلاحاً «بیوم» است که البته کمتر از جاهای دیگر مورد کاوش دقیق علمی قرار گرفته است. این مکان که سکونت‌گاه بسیاری از گونه‌های زیست‌محیطی نادر، منحصربه‌فرد و ناشناخته است، به‌طور فزاینده‌ای در معرض تهدیدهای گوناگونی نظیر معدن کاری صنعتی زیر دریا، ماهی گیری در اعماق، تغییرات آب و هوایی و آلودگی به پلاستیک قرار دارد.

نتایج حاصل تحقیق فوق نشان داده است که گونه‌های سازنده زیستگاه‌های دریایی نظیر مرجان‌ها، بایستی در صدر اولویت‌های مربوط به اقدامات حفاظت از محیط زیست عمق دریاها قرار داشته باشند. همچنین در این خصوص، باید به ارگانیسم‌های بزرگ و متوسط چثه به‌عنوان موارد دارای اولویت بالا توجه نمود.

بر این اساس، سایر فاکتورهای مهم برای نظارت بر محیط زیست دریای عمیق شامل تخریب و بازیابی زیستگاه به‌عنوان معیار سلامت اکوسیستم و همچنین طبقه‌بندی ساختار شبکه غذایی در جوامع موجودات زنده حاضر در اعماق دریا برای نظارت بر عملکرد کل اکوسیستم‌ها است.

به‌علاوه، شناسایی هرگونه تغییر در عمق مؤثر زندگی و فعالیت گونه‌های مختلف نیز برای نظارت بر پاسخ به تغییرات آب و هوایی در اولویت قرار دارد.

این نتایج که اخیراً در نشریه بین‌المللی Nature Ecology & Evolution منتشر شده‌اند، می‌توانند برای هدایت تحقیقات و اجرای راهکارهای حفاظت و نظارت بر اعماق دریا مورد استفاده قرار گیرند.

مجریان این پژوهش معتقدند اگر این اولویت‌ها به‌درستی توسط بخش‌های صنعت، دولت‌ها و سازمان‌های غیر دولتی اتخاذ شوند، می‌توانند به مدیریت پایدار اقیانوس‌ها کمک کنند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا