برنامه فضائی مکزیک جهت اکتشاف ماه

در دهه های اخیر شاهد فعالیت های فضائی کشورهای مختلفی در سراسر دنیا هستیم و بر خلاف دهه های پایانی قرن بیستم که انحصار تحقیقات و پژوهش های فضائی تنها در اختیار دو کشور ایالات متحده آمریکا و روسیه ( اتحاد جماهیر شوری ) بود ، بسیاری از کشورهای دیگر مانند هندوستان ، چین ، ژاپن و …  به عنوان قدرت های نوظهور فضائی ، عملیات های مختلفی را انجام داده و به این ترتیب با عصر جدیدی از تحقیقات فضائی رو به رو هستیم . در این میان کشور مکزیک به عنوان نخستین کشور حوزه آمریکای لاتین قصد دارد فضاپیمای ویژه ای را جهت اکتشاف ماه ، به ماموریت اعزام کند .

بر اساس اطلاعیه رسمی منتشر شده توسط آژانس فضائی مکزیک Mexican Space Agency که به اختصار AEM  نامیده می شود ، این کشور برنامه ای مبنی بر اعزام یک فضا پیمای قابل فرود آمدن روی سطح ماه را دارد که قرار است در این ماموریت تعدادی آزمایش های علمی و نمونه برداری از سطح ماه انجام شود .

بر اساس اعلام  دبیرخانه مرکز ارتباطات و ترابری مکزیک : " این موضوع نقطه عطفی در فعالیت های فضائی کشورهای آمریکای لاتین محسوب شده و مکزیک را به عنوان نخستین کشور این حوزه که موفق به اکتشاف ماه شده است ، معرفی خواهد کرد . "

گفتنی است ماموریت فوق با استفاده از فضاپیمائی با قابلیت فرود آمدن روی سطح ماه  به نام گریفین Griffin انجام خواهد شد که در مرکز رباتیک فضائی متعلق به آمریکا با نام Astrobotic تولید می شود . این شرکت از مجموعه شرکت های همکار با سازمان فضائی آمریکا ، ناسا محسوب شده و هزینه های ساخت این فضاپیما نیز با مشارکت شورای ملی علوم و تکنولوژی National Science and Technology Council و مرکز ارتباطات و ترابری مکزیک تامین خواهد شد .

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا