روز ملی فناوری فضایی

  • روز ملی فناوری فضایی

۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ اولین ماهواره ماهواره ایرانی به نام «امید»، به ‌وسیله موشک سفیر۲ در مدار زمین قرار گیرد. به همین مناسبت این روز در تقویم ایران «روز ملی فناوری فضا» نامیده شده است.

در روز ملی فناوری فضایی در سال ۸۸ پرتاب موفقیت‌آمیز راکت کاوشگر ۳ حامل محموله‌ای زیستی شامل لاک پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی اعلام شد. رونمایی از ماهواره «طلوع»، نمونه مهندسی ماهواره «مصباح دو»، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی «نوید علم و صنعت»، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در این روز بود.

در سال ۸۹ در روز ملی فناوری فضایی نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ظفر، رصد، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی موتور ماهواره بر سفیر B۱ و کپسول زیستی کاوشگر ۴ رونمایی شد. همچنین در روز ملی فناوری فضایی در سال ۹۰ ماهواره نوید با موفقیت در مدار قرار گرفت و در روز ملی فناوری فضایی در سال ۹۱ مدل مهندسی ماهواره ناهید و مدل توسعه‌ای ماهواره زهره رونمایی شد و نخستین میمون پرتاب شده به فضا آفتاب با کاوشگر پیشگام که زنده به زمین بازگشت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همزمان با روز ملی فناوری فضایی در دهه فجر ۹۲ از ۲ ماهواره فضایی تدبیر و خلیج فارس نیز رونمایی شد. البته در مهرماه سال ۹۲ و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام فرگام با کاوشگر پژوهش و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت.در روز فناوری فضایی در سال ۹۳ ماهواره ملی «فجر» با ماهواره بر سفیر با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

  • آغاز استفاده از فلز مس به عنوان بهترين رساناي جريان برق

مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آن Cu و عدد اتمی آن ۲۹ می‌باشد. مس فلز نسبتاً قرمز رنگی است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است.(در بین فلزات خالص، تنها خاصیت هدایت الکتریکی نقره در حرارت اتاق از مس بیشتر است) چون قدمت مصنوعات مسی کشف شده به ۸۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد، احتمالاً این فلز قدیمی‌ترین فلز مورد استفاده انسان است.

مس علاوه بر اینکه در سنگهای معدنی گوناگون وجود دارد، به حالت فلزی نیز یافت می‌شود.(مثلاً مس خالص در بعضی مناطق). این فلز را یونانیان تحت عنوان Chalkos می‌شناختند. چون مقدار بسیار زیادی از این فلز در قبرس استخراج می‌شد رومیان آنرا aes Cyprium می‌نامیدند. بعدها این واژه به فرم ساده تر cuprum درآمد و در نهایت انگلیسی شده و به لغت Copper تبدیل شد.

  • فرود لونا۹

لونا ۹  یک فضاپیمای بدون سرنشین برنامه لونا ساخت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است. این فضاپیما، نخستین فضاپیمایی است که به صورت نرم در تاریخ ۳ فوریه ۱۹۶۶ بر روی کره ماه یا هر سیاره دیگری فرود آمد و عکس‌های زیادی از ماه به کره زمین ارسال کرد.

  • پرواز اس‌تی‌اس-۴۱-بی

اس‌تی‌اس-۴۱-بی دهمین مامورت شاتل فضایی ناسا بود، که در تاریخ ۳ فوریه ۱۹۸۴ پرواز و در ۱۱ فوریه به زمین نشست. این چهارمین پرواز شاتل چلنجر بود. این ماموریت پس از اس‌تی‌اس-۹ انجام شد اما به دلیل تغییر سامانه شماره‌گذاری به ۴۱-بی تغییر کرد.

بنابراین روش شماره‌گذاری سابق، ماموریت پروازی فعلی می‌بایست بجای اس‌تی‌اس-۱۱ به اس‌تی‌اس-۴۱-بی تغییر نام یابد. ماموریت اصلی اس‌تی‌اس-۱۰ بود که به دلیل تاخیرات در بارِ شاتل، لغو شد.

  • تولد مایکل مارتین

مایکل مارتین متولد ۳ فوریه ۱۹۳۲بود.وی فیلسوف آمریکایی و استاد بازنشسته دانشگاه بوستون است. او دکترای خود را در سال ۱۹۶۲ از دانشگاه هاروارد کسب کرد. گرایش تخصصی مارتین فلسفه دین بوده اگر چه او همچنین در فلسفه علم، قانون، و علوم اجتماعی نیز کار کرده‌است. مارتین خداناباور بوده و در دفاع از خداناباوری کتاب‌هایی نوشته است.او۲۷ می ۲۰۱۵ در گذشت.

  • تولد جو فرانک ادواردز جونیور

جو فرانک ادواردز جونیور فضانورد اهل کشور ایالات متحده آمریکا است که در ۳ فوریهٔ ۱۹۵۸ میلادی در ریچموند، ویرجینیا زاده شد. وی در مأموریت اس‌تی‌اس-۸۹ حضور داشته است.

  • درگذشت الیور هویساید

الیور هویساید متولد ۱۸ مهٔ ۱۸۵۰بود. وی  مهندس برق ،ریاضی‌دان و فیزیک‌دان خودآموخته انگلیسی بود. وی اعداد مختلط را وارد مطالعه مدارهای الکتریکی کرد، روشی برای حل ساده معادلات دیفرانسیل ابداع کرد (که مدتی بعد مشخص گردید که با تبدیل لاپلاس هم ارز است)، معادلات ماکسول را بر حسب نیرو‌های الکتریکی و مغناطیسی و شار مغناطیسی فرمول بندی کرد و نیز نمادگذاری حساب برداری را به شکلی نو درآورد.او۳ فوریهٔ ۱۹۲۵ (۷۴ سال) درگذشت.

  • درگذشت يوهان گوتنبرگ

يوهان گوتنبرگْ مبتكر آلماني و مخترع ماشين حساب در 1398م در آلمان متولد شد، اما پس از چندي به استراسْبورگ در فرانسه رفت و به كارهاي فني و صنعتي پرداخت. گوتنبرگ تمام توان خود را در راه تكميل نقشه خود براي عملي ساختن فن چاپ مصروف داشت و پس از يافتن فلز مورد نظر و مركب مناسب، در سال 1444م ماشين چاپ سنگي و سپس سُربي را اختراع كرد و گام مهمي درراه ثبت، انتشار و ترويج علوم و معارف در ميان مردم برداشت.

گوتنبرگ در اولين كار خود، در 25 ژانويه 1456م انجيل را در 1282 صفحه به چاپ رساند و تحولي عظيم در اين فن ايجاد كرد. هرچند در اين ميان گوتنبرگ مقروض و ورشكسته شد و ديگران كار او را ادامه دادند، با اين حال، اين اختراع بزرگ در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت و نام او را بلندآوازه گردانيد. يوهان گوتنبرگ سرانجام در 3فوريه 1468م در 70 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا