دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید رونمایی شد

 دکتر علیرضا زالی امروز در مراسم رونمایی از دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید که با حضور جمعی از پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و صنعتی شریف برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر، اظهار کرد: خوشحالم که این رویداد علمی خجسته تقرا مبارکی با دهه فجر داشته و نویدبخش روزهای بسیار موفق و کامیاب برای جامعه علمی پزشکی خدوم کشور است.

 

وی با اشاره به ساخت دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید به عنوان یک دستاورد علمی و ماحصل ممارست تیمی و حرکت همگرایی تیمی از متخصصان گروه‌های مختلف، اظهار کرد: یکی از اهداف حوزه علمی دانشگاه توسعه کار تیمی با نگاه شبکه‌ای و همگرایی تخصص‌ها از منظر هم‌افزایی است که در همین راستا همکاری علمی و کار مشترک مرکز تحقیقات چشم دانشگاه و حوزه مهندسی برق، IT و مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی شریف منجر به تولید و تجاری‌سازی این محصول فناورانه شد.

آهنگ پرشتاب فناوری و جریان‌سازی فناورانه در حوزه وزارت بهداشت

وی با اشاره به آهنگ پرشتاب فناوری و جریان‌سازی فناورانه در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها، تصریح کرد: تبدیل ایده به فناوری یکی از راهبردهای اساسی تحقق دانشگاه نسل سوم و نشان‌دهنده تبلور فناوری در کالبد دانشگاه است.

زالی با اشاره به گسست بین کاربر حوزه بالینی با صنعتگران در حوزه سلامت، عنوان کرد: کاهش این فاصله نیازمند طراحی میانبرهایی برای برقرای ارتباط بین فعالان حوزه سلامت و صنعتگران است که نمونه آن در طراحی دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید و این دستاورد علمی ارزشمند مشهود است. به عبارت دیگر با پاسخگویی سریع و به‌هنگام نیازها، این گسست و فاصله به حداقل می‌رسد.

وی ساخت این دستگاه شبیه‌ساز را در پاسخ به یکی از نیازهای جدی حوزه سلامت در بخش چشم‌پزشکی عنوان کرد و ادامه داد: آب مروارید یکی از مباحث جدی حوزه چشم پزشکی در حوزه سلامت عمومی بوده و با رشد رو به تزاید آمار مبتلایان، در سال‌های آتی به یکی از معضلات جدی حوزه سلامت تبدیل می‌شود.

بالا بودن آمار جراحی آب مروارید در کشور

وی با اشاره به بالا بودن آمار جراحی آب مروارید در کشور، گفت: آفتاب خیز بودن کشور ایران و نبود فرهنگ صحیح مواجهه مسلح با آفتاب یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به آب مروارید در کشور ماست. همچنین در سال‌های اخیر با پدیده تغییرات اقلیمی در عرصه جهانی مواجهیم که کشور ما به دلیل مدل آب و هوایی با شتاب بیشتری از این مساله تاثیرپذیری داشته و همین مساله به افزایش آمار آب مروارید در کشور منجر شده است.

مهمترین علل بروز آب مروارید در کشور

دکتر زالی ضربه را از دیگر عوامل موثر در ابتلا به آب مروارید معرفی کرد و گفت: کشور ما تروما خیز بوده و آمار حوادث ترافیکی و در نتیجه آن ضربه به سر، ناحیه چشم و عدسی چشم بالاست، همین مساله شانس بروز آب مروارید را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالا رفتن سن را نیز در ابتلا به آب مروارید موثر دانست و گفت: افزایش جمعیت سالمندی کشور و تغییرات شگرف جمعیت شناسی نیز مساله‌ای قابل توجه در این زمینه است. چراکه آب مروارید یکی از بیماری‌های اضمحلالی دوران سالمندی است.

مصرف کورتون در ایران از نُرم جهانی بالاتر است

وی با بیان اینکه مصرف کورتون در ایران از نُرم جهانی بالاتر است، ادامه داد: مصرف مستمر کورتون به صورت پیش زمینه‌ای خطر بروز آب مروارید را افزایش می‌دهد. همچنین دیابت نیز با بروز آب مروارید ارتباط تنگاتنگی دارد و میزان دیابت نیز در کشور ما در حال افزایش است.

وی با اشاره به ساختار فنی دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید، تصریح کرد: افزایش مهارت و اعتمادسازی دستیاران و جراحان چشم‌پزشکی، ایجاد فضای واقعی برای جراح و دستیار و کاهش میزان بروز خطا در حین جراحی برخی از اهداف ساخت این دستگاه است، به عبارتی این دستگاه شبیه‌ساز در هنگام بروز خطا توسط جراح متوقف شده و با اعلام هشدار دستیار و جراح را از خطا آگاه کرده و همچنین کل پروسه جراحی را به صورت هوشمند ثبت و بازبینی کرده و همین مساله به ارتقای سطح آموزش و مهارت آموزی کمک زیادی می‌کند.

دکتر زالی با اشاره به مطالعات انجام شده در رابطه با عمل جراحی آب مروارید، تصریح کرد: در پروسه این نوع جراحی ۱۴ وظیفه برای جراح و حدود ۵۳ خطای احتمالی در حین عمل استخراج شده که استفاده از این دستگاه به کاهش آمار خطاهای پزشکی کمک می‌کند.

وی بالای ۸۰ درصد عوارض جراحی را به عملکرد جراح مرتبط دانست و گفت: بنابراین با افزایش مهارت جراح، ضمن استفاده و بکارگیری دستگاه شبیه‌ساز، میزان عوارض جراحی کاهش پیدا می کند.

دکتر زالی از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت حرفه‌ای کار با دستگاه شبیه‌ساز جراحی آب مروارید در مرکز تحقیقات چشم دانشگاه‌علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: گذراندن این دوره آموزشی در کارنامه آموزشی دستیاران چشم پزشکی مورد توجه قرار گرفته و طی آن به مراجعین و فراگیران گواهینامه معتبر اعطا می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا