پارکر با خورشید دیدار کرد

 کاوشگر خورشیدی پارکر(Parker Solar Probe) برای چهارمین بار دیدار خود را با خورشید تازه کرد.این فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده است که دانشمندان را در درک بهتر خورشید و به ویژه جو بیرونی آن به نام تاج خورشیدی(corona) کمک می‌کند. دمای این تاج به میلیون‌ها درجه می‌رسد(خواه فارنهایت یا سلسیوس) و بسیار داغ‌تر از سطح مرئی ستاره منظومه شمسی است.

پارکر دارای یک سپر حرارتی اسرارآمیز است که با وجود دمای ۱۳۷۷ درجه سانتی‌گرادی‌(۲۵۱۱ درجه فارنهایت) در اتمسفر خورشید، تمام وسایل داخلی این فضاپیما را در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد نگه می‌دارد. این امر به یُمن صفحه کامپوزیت کربنی ۱۱۴ میلی‌متری سپر حرارتی تعبیه شده روی بدنه کاوشگر امکان‌پذیر شده است.

این فضاپیما ماه اوت سال گذشته پرتاب شد و قبل از این سه شیرجه خورشیدی را به اتمام رسانده بود که چهارمین ملاقات آن نیز به تازگی انجام شد. پارکر در مجموع هفت بار با خورشید دیدار خواهد کرد و ۲۴ بار به تاج خورشیدی شیرجه خواهد زد و در هر گردش به دور خورشید کمی عمیق‌تر در جو ستاره قرار می‌گیرد و به این کاوشگر شانس بیشتری برای کشف اسرار خورشید در هر دور می‌بخشد. پارکر چهارمین ملاقات خود را روز چهارشنبه ساعت ۴:۳۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(حدود ساعت ۱۳ به وقت تهران) انجام داد.

این مانور که "پریهلیون"(perihelion) یا حضیض خورشید نامیده می‌شود، رسیدن کاوشگر به نزدیک‌ترین فاصله ممکن با خورشید است که برای چهارمین بار این کار توسط پارکر در حالی که حدود ۱۱.۶ میلیون مایل (۱۸.۷ میلیون کیلومتر) بالاتر از سطح خورشید بود، انجام شد. سرعت این کاوشگر در هنگام انجام این کار ۲۴۴,۲۲۵ مایل بر ساعت (۳۹۳ هزار کیلومتر بر ساعت) بود.

ناسا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ نخستین داده‌های کاوشگر "پارکر" در دسترس عموم قرار داد. این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط کاوشگر از ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ و ۳۰ مارس ۲۰۱۹ تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ بود. این داده‌ها شامل اندازه‌گیری‌های انجام شده در طول "اوج و حضیض" است یعنی زمانی که این کاوشگر در مسیر مداری خود در نزدیکترین و دورترین حالت ممکن از خورشید قرار داشت است.

بیش از یک سال است که کاوشگر خورشیدی پارکر عازم خورشید شده و با شکستن رکوردهای گوناگون از جمله تبدیل شدن به سریع‌ترین ساخته دست بشر و بیشترین میزان نزدیکی با خورشید تاکنون چهار بار با این ستاره دیدار کرده و همچنان در حال تاریخ‌سازی است.

این کاوشگر قبلاً رکورد نزدیکترین فاصله یک جسم ساخته شده توسط انسان با خورشید را ثبت کرده است و علاوه بر آن همچنین پارکر سریع‌ترین فضاپیمایی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است.

این کاوشگر از اهمیت علمی بالایی برخوردار است چرا که می‌تواند دمای درون و بیرون تاج خورشیدی را اندازه گیری کند. تاج خورشیدی(Corona) بیرونی‌ترین لایه خورشید است.

منبع: ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا