پیشگیری از مرگ میلیون‌ها نفر با کنترل کیفیت هوا

گروهی از کارشناسان مهندسی محیط زیست و سلامت عمومی مدل جهانی ارائه کردند که نشان می‌دهد چگونه تغییراتِ آلودگی هوا در فضای باز می‌تواند به تغییرات در میزان بروز مشکلات سلامتی همچون سکته قلبی، مغزی و سرطان ریه منجر شود.

آمار نشان می‌دهد که آلودگی هوا در فضای باز در سال به مرگ زودهنگام سه میلیون و 200 هزار انسان منجر می‌شود که این رقم از آمار مشترک قربانیان مالاریا و ایدز بیشتر است.

به گفته متخصصان، توجه به دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌تواند از مرگ دو میلیون و 100 هزار انسان در سال بر اثر آلودگی هوا در فضاهای باز جلوگیری کند.

در این بررسی متخصصان به مطالعه آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون پرداختند. این ذرات می‌توانند وارد ریه‌ها شوند که با خطر ابتلا به سکته قلبی، مغزی و دیگر بیماری‌های قلبی – عروقی همراه است.

آلودگی ذرات معلق از دود آتش، نیروگاه‌های ذغال سنگ، خودروها و دود ناشی از فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی ناشی می‌شود. در کشورهایی با درآمد پایین سوزاندن ذغال سنگ، چوب، ضایعات محصولات کشاورزی و از بین بردن زباله‌ها خود عامل تولید این ذرات هستند.

به گزارش ایسنا، در این بررسی آمده است که در سطح جهان بیشتر افراد در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان ذرات معلق بالاتر از دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است. طبق اعلام این سازمان وجود 10 میکروگرم ذرات معلق در هر مترمکعب به آلودگی هوا منجر نمی‌شود.