افزایش احتمال اوتیسم با آسیب های مغزی پیش از تولد

سیناپرس: پژوهشی جدیدی که در دانشگاه پرینستون به انجام رسیده مشخص ساخته که کودکانی که در طی دوران جنینی به مخچه آنها آسیب وارد شده، بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم قرار دارند. یعنی همان طور که سیگار کشیدن مادر می تواند به سرطان سینه کودک بیانجامد، آسیب مخچه در دوران جنینی می تواند موجب بروز اوتیسم در او شود.

 مخچه یکی از بخش های مغز است که دو نیمکره مغز را بهم متصل می سازد. با این که این بخش تنها 10 درصد از حجم مغز را به خود اختصاص می دهد، 50 درصد از سلول های عصبی مغز در آن جای دارد. این بخش نقش مهمی در هماهنگی حرکت اعضای مختلف بدن دارد. همچنین به احتمال زیاد این بخش در تحلیل اطلاعات ادراکی برای درک روابط اجتماعی و نیز سایر عملکردهای شناختی نیز اهمیت دارد.

شیوه های نوین تصویربرداری از مغز به دانشمندان کمک می کند تا درک بهتری از ارتباط میان مخچه و سایر بخش های مغز داشته باشند. مخچه به مغز کمک می کند تا پیغام هایی در ارتباط با هماهنگی جسمی ارسال کند، اما در عین حال این امکان وجود دارد که اطلاعات مربوط به عملکرد شناختی نیز از آن عبور کند. اگر اطلاعات نتواند از این بخش عبور کند، شاید فرد با مشکلاتی در رشد شناختی روبرو شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا