اقتصاد دانش‌بنیان استان ‌ها توسعه می یابد

دکتر مسعود برومند با اشاره به اجرای پروژه تدوین اسناد علم و فناوری برای استان‌های کشور، افزود: تدوین این اسناد را از جمله برنامه‌های عملیاتی در حوزه علم و فناوری می‌دانیم و قبلا از سوی ستاد نقشه جامع علمی کشور به روی استان بوشهر اجرایی شده بود.

وی با بیان اینکه پس از اجرای آن، بعد از آن قرار شد این مطالعات بر روی ۱۰ استان به صورت پایلوت اجرایی شود، اظهار کرد: مقرر شده است که این طرح با همکاری ستاد نقشه جامع در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی شود.

برومند با تاکید بر اینکه تدوین اسناد علم و فناوری این استان‌ها پروژه مشترکی میان شورای عتف و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و استانداری‌ها است، خاطر نشان کرد: اسناد علم و فناوری استان بوشهر از سوی ستاد نقشه علمی کشور تهیه شده است و با همان متدولوژی واحد، این مطالعات برای سایر استان‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی عتف، از تصمیم سازمان برنامه و بودجه برای تهیه این اسناد برای ۲۱ استان کشور خبر داد.

برومند به بیان خروجی‌ های این طرح پرداخت و گفت: بر اساس این طرح، پروژه‌هایی که بر اساس وضعیت‌ های حاکم در هر استان اجرایی می‌شود، بر اساس این اسناد خواهد بود، به گونه‌ای که از ابزار فناوری استفاده می‌ شود تا نیازها با مزیت‌ های هر استان پیوند بخورد و پروژه‌ های دقیق در هر استان بر اساس مزیت‌ های آنها تعریف شود.

دکتر منصور کبگانیان، قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تهیه اسناد توسعه دانش‌بنیان استان‌های مختلف کشور، اظهار کرد: برای اسناد ملی چه در حوزه نقشه جامع علمی کشور و چه در حوزه فرهنگی برش‌های ملی در نظر گرفته شد و در این راستا اقدام به بررسی توسعه دانش‌بنیان استانی کردیم و ستاد نقشه جامع علمی کشور برای این منظور ۱۰ استان کشور را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، هر یک از استان‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر از سوی ستاد نقشه جامع علمی کشور این مطالعات برای ۱۰ استان کشور در حال اجرا است.

کبگانیان با بیان اینکه در این بررسی استانی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت، ادامه داد: استان‌های کشور در حوزه‌هایی چون اقتصاد، صنعت، کشاورزی، آموزش، یکپارچگی و سیاست‌های توسعه‌ای لازم را نداشتند، از این رو بر اساس نقشه جامع علمی کشور و همچنین نقشه مهندسی فرهنگی این اقدام کلید خورد.

وی اولین استانی که هماهنگی‌های آن در سطح مسؤولان استانی چه در حوزه نماینده ولی فقیه و چه در حوزه استانداری انجام شد را "استان بوشهر" دانست و یادآور شد: بر این اساس به صورت هیأتی با محوریت دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به این استان رفتیم و توانمندی‌های این استان در حوزه‌های انرژی، شیلات، سواحل استانی، تربیت نیروی انسانی و فارغ التحصیلان، مورد آسیب شناسی و نقاط قوت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این بررسی‌ها برای کلیه استان‌های کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: کلیت این سند (توسعه دانش‌بنیان استان‌ها) در این جلسه به تصویب اعضا رسید که پس از تصویب نهایی، ابلاغ خواهد شد.

کبگانیان قرار گرفتن فارغ التحصیلان و متخصصان در محوریت توسعه استان‌ها را از جمله مزایای اجرای این سند در کشور نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن اجرای کامل این سند موجب خواهد شد که با تغییر مسؤولان استانی، حرکت اجرایی استان‌ها تغییر نکند، ضمن آنکه در اجرای آنها نیز سلیقه‌ای عمل نخواهد شد و مبنای اقدامات هر استان بر اساس اهداف و چشم‌اندازها قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه استان‌های کشور در وضعیت یکسانی قرار ندارند، گفت: حرکت اقتصادی برخی از استان‌ها سریع‌تر، در برخی از استان‌ها تعداد فارغ‌التحصیلان بیشتر و در برخی دیگر کمتر است؛ از این رو ما برای همه استان‌ها سند توسعه دانش‌بنیان یکسانی در نظر نگرفتیم، بلکه با پیشنهاد و نظر مسؤولان و متخصصان استانی بوده است و ما تنها کاری که می‌کنیم، این است که این اسناد را با اسناد کلان ملی مطابقت دهیم.

منبع: ایسنا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا