رمز عبورهای ضعیف، خوراکی برای هکرها

درست است که سیستم‌های امنیتی مدرن در همه فناوری‌ های تلفن همراه ما امور را بسیار آسان‌تر می‌کنند، اما جرایم سایبری هنوز تهدید بزرگ و جدی محسوب می‌شود. از میان رو‌ش‌های مختلفی که هکر‌ها استفاده می‌کنند، باج افزار رایجی وجود دارد که سال گذشته بسیار گسترش یافت و هیچ نشانه‌ای از توقف آن دیده نمی‌شود.

دلیل اصلی طعمه شدن کاربران

تحلیلگران امنیت رایانه‌ای PreciseSecurance یک تحقیق جدید انجام داده‌اند تا دلایل عمده قربانی شدن کاربران در حملات باج افزاری و همچنین اینکه چگونه هر کاربر می‌تواند از محافظت خود در برابر آن‌ها اطمینان حاصل کند، انجام دادند. یکی از آسیب پذیری‌های اصلی مدیریت رمز عبور ضعیف بود؛ عاملی که باعث می‌شد ۳۰ درصد از کل حملات باج افزار‌ها صورت بگیرد.

گذرواژه‌ های ضعیف

گذرواژه‌های ضعیف نمایانگر نقص امنیتی اصلی هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد، اما به ندرت این کار انجام می‌شود. در حقیقت، این مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از کاربران از همان رمز عبور ضعیف در بسیاری از حساب‌ها استفاده می‌کنند. تعداد ۲۳.۲ میلیون قربانی باج افزار در هک‌های گذشته رمز عبور "۱۲۳۴۵۶" را در حساب‌های خود گذاشته بودند، در حالی که ۳.۵ میلیون نفر دیگر از عبارت "رمز عبور/Password" به عنوان رمز عبور خود استفاده کردند.

تغییر گذرواژه‌ها به چیزی پیچیده‌تر باید یک امر عادی باشد و همه آن را انجام دهند. بسیاری از سایت‌ها دیگر به شما اجازه نمی‌دهند از پسورد‌های ساده استفاده کنید، اما کد‌هایی مانند "Password123" هنوز هم در اکثر موارد قابل استفاده هستند. همچنین از آنجایی که تقریبا نیمی از کاربران به سادگی رمز‌های عبور خود را به خاطر می‌آورند، عبارات کلیدی پیچیده توسط آن‌ها فراموش می‌شود.

یک راه ساده برای جلوگیری از این مشکل استفاده از رمز‌های عبور بسیار پیچیده و مدیریت آن‌هاست، اما کاربران دنیای فناوری به این راه به آهستگی عادت می‌کنند. در حقیقت تقریباً ده درصد از کاربران رمز عبور خود را مدیریت می‌کنند، گرچه تقریباً دو برابر بیشتر از آن‌ها رمز‌های عبور را در مرورگر خود ذخیره می‌کنند.

نکته کلیدی برای فرار از این باج افزار‌ها استفاده از رمز عبور پیچیده و منحصر به فرد است. در ضمن برای هر حساب باید یک رمز مجزا تعبیه شود. اگر در حفظ کردن رمز‌ها مشکل دارید از نرم‌افزار‌های مدیریت رمز استفاده کنید.

منبع: سیتنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا