شناسایی سریع و آسان میکروب‌های آب ممکن شد

دانشمندان دانشگاه راتجرز (Rutgers) یک دستگاه کوچک را تولید کرده‌اند که قادر به تجزیه‌وتحلیل سریع میکروب‌های موجود در انواع محیط‌های مایع رقیق است. این فناوری در ابتدا برای مطالعه جلبک‌ها و ارتباط آن با مرجان‌ها طراحی‌شده بود.

این وسیله که هم در آزمایشگاه و هم مزرعه مورداستفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند تأثیر عوامل استرس‌زای محیطی مانند آلودگی یا افزایش دمای آب بر میکروب‌ها و سلول‌ها را اندازه‌گیری کند.

مهدی جوانمرد، نویسنده ارشد این پژوهش، متخصص فناوری نانو و استادیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه راتجرز- نیوبرانزویک، ایلات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای در رابطه با مشکلات اکوسیستمی گفت: «با توجه به تأثیرات تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل استرس‌زا بر سلامت میکروارگانیسم‌ ها، مانند تکثیر جلبک‌ها و خزه‌های مضر در اکوسیستم، این موضوع بسیار مهم است.

محققان می‌خواستند راهی را برای مشاهده سریع سلامت سلول‌ها در نمونه‌های اقیانوسی پیدا کنند، بدون اینکه از فناوری‌های بزرگ و گران‌قیمت مانند ابزار تعیین توالی ژن استفاده کنند.

دباشیش بهاتاچاریا (Debashish Bhattacharya) استاد برجسته گروه بیوشیمی و میکروبیولوژی دانشگاه راتجرز در رابطه با این دستگاه می‌گوید: «این دستگاه قادر به ارزیابی و درک وضعیت سلول‌ها، بدون نیاز به ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه بوده و می‌تواند به شناسایی اکوسیستم‌های تهدیدآمیز بر اساس شاخص استرس موجودات ساکن در آن محیط، بپردازد.»

دانشمندان برای آزمایش دستگاه جدید، از Picochlorum که یک میکرو جلبک سبز رایج به شمار می‌رود، استفاده کردند. آن‌ها این فناوری را درحالی‌که سلول‌های میکروگلیگایی را در معرض انواع شرایط محیطی قرار داده‌اند، مستقر کردند. این ابزار با موفقیت تعیین کرد که آیا سلول‌ها دچار استرس می‌شوند یا خیر.

این ابزار دارای کانال‌های ریز است که از طریق آن میکروب‌ها یک‌به‌یک از آن عبور می‌کنند. با عبور از میکرو کانال، یک سنسور اختلال میدان الکتریکی دستگاه یا امپدانس را اندازه‌گیری می‌کند که سرنخ‌هایی در رابطه با ‌اندازه سلول و وضعیت فیزیولوژیکی آن ارائه می‌دهد.

محققان در مقاله مذکور اظهار داشتند: «نتایج ما با ارائه نتایج مطابق با تغییرات شناخته‌شده در اندازه سلول و فیزیولوژی، ابزار مقاومت به الکتریکی را به‌عنوان شاخص فنوتیپ سلولی نشان می‌دهد.»

لازم به توضیح است که از این فناوری علاوه بر مطالعه جلبک‌ها، می‌توان برای غربالگری باکتری‌های بیماری‌زا ناشی از مواد غذایی، باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و سایر میکروب‌های مضر موجود در منابع آب استفاده کرد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن به همراه توضیحات لازم مشخصات و کاربرد این دستگاه در آخرین شماره مجله گزارش‌های علمی (Scientific Reports) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.