تاثیر لنزهای تماسی بر ترکیب باکتری‌های چشم

نتایج پژوهشی جدید نشان می دهد استفاده از لنزهای تماسی، تعداد باکتری های موجود در چشم را تغییر می دهد. به این صورت که تعداد گونه های مختلف انواع باکتری ها در چشم افرادی که از لنز استفاده می کردند، سه برابر این مقدار در چشم افرادی بود که تاکنون هرگز از لنز استفاده نکرده بودند.

علاوه بر این، تنوع باکتریایی سطح چشم این افراد شباهت زیادی به ترکیب باکتری های موجود در مژه آنها دارد؛ در حالی که این شباهت در افراد دیگری که از لنز استفاده نمی کردند، دیده نمی شود.

درواقع این پژوهش نشان می دهد که قرار دادن لنز روی چشم می تواند موجب ایجاد تغییراتی در این عضو مهم از بدن شود، اما دلیل اصلی بروز این تغییرات چیست؟ تماس انگشتان با چشم و نیز فشار لنز روی آن ممکن است بر سیستم ایمنی چشم تاثیر بگذارد و عملکرد آن را مختل کند؛ با وجود این علت شکل گیری این تغییرات باکتریایی هنوز بدرستی مشخص نشده است.

دردسرهای لنزهای تماسی

در چند دهه اخیر، نمونه های فراوانی را شاهد بوده ایم افرادی که از لنز استفاده می کردند در مقایسه با دیگران، بیشتر به مشکلات بینایی دچار شده اند، اما آیا تغییرات باکتریایی چشم می تواند دلیل بروز این مشکلات باشد؟

از دهه 70 میلادی که لنزهای تماسی نرم وارد بازار شد، بیماری زخم قرنیه شیوع بیشتری پیدا کرد. در این بیماری زخم هایی روی پوشش شفاف چشم ایجاد می شود.

طبق نتایج به دست آمده، نوع خاصی از باکتری به نام «سودوموناس» (Pseudomonas) که می تواند زخم قرنیه ایجاد کند، در چشم افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، بیشتر است. این باکتری می تواند از طریق پوست وارد چشم شود، به همین علت برای جلوگیری از ابتلا به زخم قرنیه، حفظ بهداشت دست و چشم ها ضروری است.

چند توصیه ساده

روش های بسیار ساده ای وجود دارد که می تواند جلوی بروز مشکلات چشمی را بگیرد. شستن دست ها قبل از برداشتن لنز، تعویض روزانه محلول لنز و نیز تمیز نگهداشتن جای لنز از جمله این شیوه های ساده است.

علاوه بر این، آن دسته از افراد که از لنزهای روزانه استفاده می کنند، نباید هفته های طولانی از یک لنز استفاده کنند؛ بلکه باید هر دو هفته یا زودتر آنها را دور بیندازند. مراجعه منظم به چشم پزشک نیز یکی دیگر از موارد مهم برای مطمئن شدن از سلامت چشم است.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا