معاون سازمان زمین شناسی: ایران سومین کشور دنیا از لحاظ مخاطرات طبیعی است

به گزارش ایرنا جلیل قلمقاش روز چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت گسل ها، زلزله و مخاطرات طبیعی استان سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران در محل تلاقی دو ابر قاره اوراسیا از شمال و ابر قاره عربی آفریقایی از جنوب و واقع شدن بر روی کمربند کوهساری آلپ-هیمالیا، گسل های زیادی در این نقطه وجود دارد که از یک سو ایران را به کشوری معدنی و از سوی دیگر آن را به کشوری با مخاطرات طبیعی زیاد تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: ایران به طور کامل در کمربند لرزه خیز دنیا واقع شده که با بررسی نقشه ها، استان سیستان و بلوچستان در محلی قرار گرفته که صفحه پوسته اقیانوسی دریای عمان به زیر پوسته قاره ای مکران رانده می شود و این امر باعث تجمع فشار در این منطقه و بوجود آمدن پدیده هایی از جمله آتشفشان تفتان، بزمان و گل فشان ها شده است.

وی ادامه داد: اولین مخاطره سیستان و بلوچستان مساله زلزله است که بر اثر فعالیت گسل ها و شکست پوسته زمین رخ می دهد، بیشتر زلزله های سیستان و بلوچستان عمق حدود 40 کیلومتر دارند و عمق تعداد کمی از آن ها بین 40 تا 80 کیلومتر و تعداد انگشت شماری هم عمقی بیش از 80 کیلومتر و کمتر از 150 کیلومتر دارند.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اظهار داشت: خطر پدیده سونامی که به دلیل زلزله در بستر اقیانوس به وجود می آید و امواج بلند را با سرعت زیاد به طرف ساحل روانه می کند و باعث تخریب ساحل و تمام سازه های آن می شود در این استان به دلیل واقع شدن در مجاورت دریای عمان زیاد است.

* ساحل مکران یکی از خطرناک ترین سواحل دنیا از لحاظ پدیده سونامی است

وی با بیان اینکه ساحل مکران یکی از خطرناک ترین سواحل دنیا از لحاظ پدیده سونامی است ادامه داد: در سال 1945 با رخ دادن سونامی در این منطقه ارتفاع امواج در سواحل پاکستان به 13 متر رسید و جان حدود چهار هزار نفر را گرفت و در کراچی نیز ارتفا امواج به بیش از دو متر رسید و خسارت های زیادی داشت، پس اگر این پدیده در گذشته رخ داده است در آینده هم احتمال بروز آن خواهد بود.

قلم قاش افزود: سیلاب پدیده ای است که کشور و استان همه ساله با آن روبرو بوده و خسارات قابل توجهی به بار می آورد به طوری که در مرداد سال 92 حدود 230 میلیارد تومان به این استان خسارت وارد کرد.

وی ادامه داد: در نقشه پهنه وری سیلاب کشور مشاهده می شود که نیمه شمالی سیستان و بلوچستان بیشترین خطر سیلاب، نیمه جنوبی خطر زیاد و بخشی از شرق استان جز مناطق کم خطر سیلاب است.

وی با بیان اینکه دماوند، تفتان، بزمان، سبلان و سهند آتشفشان های خفته کشور هستند گفت: یکی از مخاطراتی که در این استان کمتر به آن پرداخته شده خطر فوران آتشفشان است که باید به آن توجه ویژه ای شود زیرا آتشفشان های تفتان و بزمان در استان در حال حاضر فعال نیستند اما به دلیل خروج گاز و فرورانش فعال در دریای مکران ممکن است این آتشفشان ها دوباره فعال شوند. 

وی ادامه داد: با توجه به برداشت بی رویه ذخایر زیر زمینی کشور پدیده فرو نشست در کشور ملموس شده اما در باره وقوع این پدیده در سیستان و بلوچستان هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که دلیل آن یا اتفاق نیفتادن فرونشست در این منطقه است یا اینکه مردم و مسوولان آن را نمی شناسند و جدی نمی گیرند.

وی تصریح کرد: یکی از طرح های تحقیقاتی انجام شده در استان توسط سازمان ما برداشت اطلاعات ژئودینامیک در استان با روش GPS است که هدف از آن بررسی جابجایی افقی و عمودی پوسته است.

وی بیان داشت: با توجه به موقعیت خاص امنیتی استان تا قبل از این تهیه بسیاری از نقشه های زمین شناسی این استان امکان پذیر نبود اما با همت مسوولان استان اینک این امر میسر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا