آمادگی یونسکو برای ارائه آموزش‌های تخصصی محیط زیستی

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ضمن تاکید بر آمادگی این سازمان برای همکاری با دانشگاه پیام نور در جهت ارائه آموزش‌های تخصصی محیط زیستی، گفت: با توجه به اینکه یکی از 17 کرسی یونسکو با عنوان محیط زیست در دانشگاه پیام نور قرار دارد، بنابراین ارائه آموزش‌های تخصصی در این زمینه می‌تواند در همگانی کردن فرهنگ حفظ زیست محیطی در سطح کشور تاثیرگذار باشد.

دکتر حجت الله ایوبی امروز در جشنواره ملی محیط زیست که در دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، در سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به فرهنگ حفظ محیط زیست در کشور، گفت: مردم ایران مردمانی با تمدن بسیار غنی و چندین هزار ساله هستند و اگر قرار باشد ما حداقل در یک عرصه پیشرو باشیم چه بهتر است که آن عرصه، عرصه محیط زیست باشد. به هر حال الگو شدن در عرصه‌های مختلف سیاست، اقتصاد و … کار بسیار دشواری است. چرا که رقابت در این عرصه‌ها بسیار گسترده می‌باشد اما ما با توجه به فرهنگ و پیشینه غنی خود و مردمان این سرزمین که زندگی تمیز و پاکی دارند می‌توانیم در عرصه محیط زیست پیشرو و الگو قرار بگیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: مردم ایران در خانه‌های خود جزء تمیزترین مردمان روی کره زمین هستند و شور و شوق تمیزی و نظافت در خانه‌های ما زبانزد است و حتی در فقه ما نیز بر پاکیزگی و همچنین جلوگیری از آلوده ساختن آبها تاکیدات زیادی شده و نمونه‌های آن را در اشعار پارسی نظیر شعر "صدای پای آب"سهراب سپهری دیده می‌شود. همه این موارد نشان می‌دهد که ما ملتی هستیم که محیط زیست را می‌فهمیم و پاس می‌داریم. بنابراین اگر تلاش کنیم در این عرصه به عنوان یکی از بهترین‌های دنیا باشیم هزینه‌ای بر ما تحمیل نخواهد شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو همچنین خاطرنشان کرد: من این اطمینان را می‌دهم اگر ما در حوزه محیط زیست الگو باشیم، چهره بسیار متمدنانه از ایران در دنیا ارائه خواهد شد و محیط زیست می‌تواند یک تبلیغ فوق‌العاده برای ایران و فرهنگ ایرانی باشد، چرا که امروز مسئله محیط زیست یک مسئله نو و مدرن در دنیا است. در حالیکه در آئین ایرانی این یک موضوع کهن و بسیار دیرینه می‌باشد و توجه به محیط زیست می‌تواند کم خرج باشد اما بسیار اثرگذار خواهد بود.

ایوبی همچنین خاطرنشان کرد: درخواست من از دانشگاه پیام نور این است که دانشگاه پیام نور همان گونه که در عرصه‌های مختلف پیشگام شده است. با توجه به اینکه یکی از 17 کرسی یونسکو در این دانشگاه قرار دارد و اتفاقا کرسی محیط زیست نیز در این دانشگاه مستقر شده بنابراین می‌تواند در همین زمینه نیز الگو باشد و یک حرکت عمومی نیز در کشور آغاز کند.

وی تاکید کرد: در اینکه دولتمردان در حوزه محیط زیست اقداماتی را انجام می‌دهند شکی وجود ندارد. البته که باید نیز این اقدامات از سوی مسئولان انجام بگیرد. چرا که محیط زیست با عرصه‌های مختلف سیاستگذاری گره خورده است اما احترام به محیط زیست اول باید در فکر، باور و اندیشه و جان مردم رسوخ پیدا کند. وقتی مردم یک کشور باور کردند آب یک سرمایه است. بنابراین دولتمردان نیز در اعمال سیاست‌های حوزه آب جدی‌تر خواهند بود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو همچنین اظهار کرد: اخلاق محیط زیست امروزه جزو حرف‌های جدید و نو یونسکو می‌باشد. من فکر می‌کنم وجود این کرسی در دانشگاه پیام نور می‌تواند این فرهنگ را در جامعه نهادینه کند که آب، جنگل، هوا و طبیعت سرمایه هستند. بنابراین باید بتوانیم محیط زیست را به یک باور عمومی تبدیل کنیم. در این شرایط است که می‌توانیم در این زمینه الگو قرار بگیریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از وظایف یونسکو این است که از سرمایه‌هایی که ما از آن غافل هستیم نظیر جنگل‌های هیرکانی حفاظت کند. در این راستا سال گذشته توانستیم این جنگل‌ها که هزاران سال است در ایران به عنوان یک ثروت وجود دارند و ما به آن بی توجه بوده‌ایم و نسبت به تخریب آن اقدام کرده‌ایم، را ثبت جهانی کنیم و خوشبختانه افکار عمومی نسبت به حفظ این جنگل‌ها حساس شده و طی این چند ماه گذشته بارها گزارش‌هایی از تخریب این جنگل‌ها از سوی مردم، دانشجویان، هنرمندان و … گزارش شده است. بنابراین وقتی موضوع هم عمومی شد. در نتیجه افکار عمومی نیز در حفظ آن کوشا شدند.

ایوبی خاطرنشان کرد: ما از امروز در کنار دانشگاه پیام نور هم به عنوان وظیفه ملی و دینی و هم از جایگاه یونسکو قرار خواهیم گرفت تا در جهت ارائه آموزش‌های لازم در عرصه محیط زیست در دانشگاه پیام نور تلاش کنیم و امیدواریم این آموزش‌ها که از دانشگاه پیام نور شروع می‌شود در سطح جامعه نیز به یک باور عمومی تبدیل شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا