ابعاد طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار

 در این جلسه فرماندار شهرستان نمین بر ضرورت همکاری تمام ادارات این شهرستان در اجرای طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار تاکید کرد و ضرورت برخورداری زنان سرپرست خانوار نمین از مزایای طرح با برنامه ریزی مناسب مورد توجه قرار داد.

عاطف ناصری با اشاره به پتانسیل‌های فرهنگی، صنایع دستی و نیروی انسانی ماهر در شهرستان نمین، اظهار کرد: به عنوان خادمان مردم شهرستان نمین تلاش می‌کنیم بهترین شرایط را برای رفاه و آسایش آنان خلق کنیم  و در این راستا از طرح های اثرگذار و نتیجه بخش حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های تولیدی در قالب تعاونی و کارگاه‌های در شهرستان نمین افزود: جوانان و صاحبان ایده‌های تولیدی می‌توانند با تشکیل تعاونی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و با بهره‌گیری از حمایت‌های دولتی نقش مناسبی در رونق اقتصادی منطقه ایفا نمایند.

فرماندار نمین با بیان اینکه طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار باید تاثیر خود را در حوزه مشاغل خانگی به خوبی نشان دهد، تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف تعیین شده برای توسعه شهرستان نمین، این فرمانداری از طرح‌های دانش‌محور و کاربردی جهاددانشگاهی حمایت می‌کند و امیدوارم این نهاد بتواند سهم قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار منطقه را صاحب شغل پایدار نماید.

ناصری با اشاره به این که همه افراد در ایجاد اشتغال سهم دارند، افزود: برای ایجاد مشاغل پایدار همه مسئولان و مردم باید با هم افزایی مناسب، از فرصت‌های موجود برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف و رفع معضل بیکاری استفاده کنند چرا که این موضوع وظیفه یک نهاد به تنهایی نمی تواند باشد.

وی با یادآوری اینکه شهرستان نمین در زمینه صنایع دستی فاخر زبانزد است، گفت: برای تامین نیروی کار و تولید ‌کننده‌های ماهر باید شناسایی مناسبی صورت پذیرد و با آموزش‌های کاربردی بازار تولید و کار به خوبی شکل بگیرد تا هدایت فعالان این حوزه به درستی انجام شود بنابراین جهاددانشگاهی باید در آموزش متقاضیان از نظم و برنامه مناسبی برخوردار باشد.

فرماندار شهرستان نمین تصریح کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار این شهرستان در قالب مشاغل خانگی فرصتی خواهد بود تا این قشر به اشتغال پایدار دست یابند و ما برای هماهنگی‌های بیشتر و ایجاد فرصت های آموزشی، بازدید و مشاوره اعلام آمادگی می کنیم و انتظار داریم مسوولان شهرستانی با درک درست از طرح، بتوانند همکاری‌های سازنده ای داشته باشند.

از ظرفیت صنایع دستی نمین استفاده شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این جلسه گفت: اجرای طرح "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار"، به کارفرمایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست محترم جمهوری، نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجری گری جهاددانشگاهی در استان‌های کشور در حال انجام می باشد و قرار است 6 هزار نفر در سطح کشور از جمعیت زنان سرپرست خانوار صاحب شغل شوند.

فریبا محمدلو به وجود 14 هزار و 658 زن سرپرست خانوار در استان اشاره و تصریح کرد: سهم استان اردبیل در این طرح یک صد و دو نفر است و با پایش جهاددانشگاهی استان اردبیل‌ با توجه به مزیت‌های استانی، 9 رشته شغلی و جامعه هدف این طرح در استان شناسایی شده است که بسته به ظرفیت های شهرستانی می تواند برای هر شهرستان در رشته‌ای خاص عملیاتی شود.

شبکه سازی در صنایع دستی نمین 

مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه جهاددانشگاهی حلقه واسطی بین دستگاهای اجرایی متولی اشتغال با جامعه هدف در استان است گفت: امیدواریم این طرح با همکاری موثر جهاددانشگاهی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل، فرمانداری ها و کلیه دستگاه های مرتبط با اشتغال با نظم و دقت مناسبی اجرا شده و اهداف آن محقق شود.

مهران محمدی با اشاره به اجرای پایلوت طرح توسعه مشاغل خانگی با الگوی نوین در 9 استان کشور توسط جهاددانشگاهی اظهارکرد: در استان‌های پایلوت اجرای این طرح، توانسته است به موفقیت‌های مناسبی دست یابد و نتایج مطلوب آن موجب شده تا این طرح ها در همه استان ها اجرایی گردد.

وی افزود: شناسایی مزیت‌های نسبی در استان‌های پایلوت و جلب مشارکت بنگاه‌های تعاونی، خوشه‌های کسب و کار، کارآفرینان، افراد پشتیبان و خیرین، هدایت و مشاوره بیش از ۱۳ هزار نفر از صاحبان مشاغل خانگی به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات، برندسازی محصولات، کمک به تنظیم برنامه‌های تولید و فروش صاحبان مشاغل، اتصال به بازار و بنگاه‌های بالادستی، استعدادسنجی و هدایت متقاضیان از نتایج ارزشمند حاصل از اجرای طرح بوده است و در استان اردبیل نیز پیش بینی تحقق همین اهداف را داریم. 

محمدی از شناسایی 300 پیشران موفق و ملی برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر صنایع دستی چرم، صنایع فلزی، دوخت لباس، فرش و تابلو فرش، بافته‌های داری و غیر داری، پرورش مرغ بومی، پاپیه ماشه و تولید گیاهان دارویی از جمله رشته‌های شناسایی شده است که مورد استقبال زنان استان اردبیل قرار گرفته است.

مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: کار شناسایی مشمولان طرح در استان اردبیل با 20 درصد افزایش به پایان رسیده است و در شهرستان نمین در تلاش هستیم با هماهنگی پیشرانان طرح، کار آموزش و هدایت متقاضیان را بدرستی انجام دهیم تا در حوزه صنایع دستی این شهرستان شبکه سازی درستی ایجاد شود. 

در پایان این جلسه ضمن پاسخگویی به سوالات اعضای کارگروه اشتغال شهرستان خلخال، از نمایشگاه دائمی محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی زنان شهرستان نمین ،  کارگاه بزرگ تولیدی پوشاک پارمیس، کارگاه تولیدی مانتو و لباس کار باکیده و کارگاه تولیدی بافته های داری و غیرداری کامل پور بازدید به عمل آمد و مقرر شد از ظرفیت های موجو.د در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا