اخذ ویزای شنگن سخت‌تر‌ می شود

شنگن منطقه‌ای متشکل از 26 کشور اروپایی است که بر اساس یک توافق اجازه می‌دهد پس از ورود به یکی از این کشورها، رفت و آمد بین مرزهای ملی آن‌ها برای همه آزاد باشد؛ اما این کشورها پس از حملات تروریستی پاریس، برلین و بروکسل لازم دیدند که امنیت مرزهای خارجی خود را ارتقا دهند.

چه کشورهایی عضو شنگن هستند؟

۲۶ کشور منطقه شنگن را کشورهای اتریش، مجارستان، نروژ، بلژیک، ایسلند، لهستان، جمهوری چک، ایتالیا، پرتغال، دانمارک، لتونی، اسلواکی، استونی، لیختن‌اشتاین، اسلوونی، فنلاند، لیتوانی، اسپانیا، فرانسه، لوکزامبورگ، سوئد، آلمان، مالت، سوئیس، یونان و هلند تشکیل می‌دهند.

دقیقاً قرار است در ساز و کار جدید چه اتفاقی بیفتد؟

خب! سابق بر این، مدارک کسانی که برای ورود به منطقه شنگن نیاز به ویزا داشتند به‌خوبی بررسی می‌شده است ولی بیش از 60 کشور معاف از ویزا بودند که این معافیت از ویزا باعث می‌شد شهروندان این کشورها به‌راحتی بتوانند وارد منطقه شنگن شوند. این ساز و کار ورود از نظر اتحادیه اروپا تهدیدی امنیتی به‌ حساب آمده است و درصدد است کمی درجه امنیتی آن را افزایش دهد.

بنابراین طبق تصمیم جدید، حتی شهروندان کشورهایی که معاف از ویزا بوده‌اند از سال 2021 باید با ورود آنلاین اطلاعات هویتی خود مجوز ورود اخذ کنند. البته این مجوز شباهتی به ویزا ندارد. این سیستم جدید «سیستم اطلاعات مسافرتی و مجوز اروپایی» یا به‌اختصار «اتیاس»(and Authorization System: ETIAS European Travel Information and) نام دارد.

سیستم اتیاس چطور کار می‌کند؟

شهروندان این کشورها باید در این فرم به سؤالات زیادی درباره سفر و امنیت پاسخ دهند و اطلاعات بیومتریک (به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی و برقراری امنیت از ویژگی‌های قابل‌اندازه‌گیری بدن انسان یا هر موجود زنده دیگر استفاده می‌شود) آن‌ها ثبت می‌شود.

پر کردن این فرم آنلاین حدود ۱۰ تا 15 دقیقه زمان می‌برد و به کمک آن اطلاعات مسافران مطابق با داده‌های اروپایی و بین‌المللی ارزیابی می‌شود. در این ارزیابی بررسی می‌کنند که آیا این مسافر می‌تواند به‌صورت بالقوه یک تهدید امنیتی و جنایی به‌حساب آید یا خیر! حدود 96 ساعت پس از تکمیل فرم مربوطه ایمیلی برای مسافر فرستاده می‌شود که به‌نوعی مجوز وی محسوب می‌شود.

هزینۀ انجام این روند ۷ یورو است و مجوز سفری که به ‌این‌ ترتیب صادر می‌شود حداکثر سه سال اعتبار دارد. البته باوجود اعتبار سه‌ساله این مجوز، امکان لغو آن نیز تحت شرایطی وجود دارد. این مجوز برای مدت 90 روز در یک دوره 180 روزه قابل‌ استفاده است.

تفاوت سیستم اتیاس با ویزا چیست؟

با توجه به اینکه این مجوز برای کشورهایی که از ویزا معاف هستند اعمال می‌شود، نمی‌توان آن را ویزایی رسمی به حساب آورد. درواقع شهروندان کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و استرالیا که از ویزای شنگن معاف هستند، با تائید اعتبار هویتی و امنیتی خود از طریق این سیستم، مجوز دیجیتال را دریافت می‌کنند. باوجود اینکه اتیاس حدود 212 میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت، ولی از نظر مالی، تعادلِ پایدار دارد و هزینه سالانه آن از محل درآمد صدور مجوز (همان 7 یورو) تأمین خواهد شد.

چه کشورهایی شامل مجوز اتیاس می‌شوند؟

مسافرانی که به اتیاس نیاز دارند شهروندان بیش از 60 کشور جهان هستند که آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز جز این دسته از مسافران به حساب می‌آیند. همچنین کشورهای اروپایی مثل صربستان، اوکراین، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، جمهوری مقدونیه شمالی و مولداوی نیز جزء این فهرست محسوب می‌شوند.

فهرست کامل کشورهایی که تحت قانون اتیاس قرار خواهند گرفت، عبارت‌اند از؛ آلبانی، آندورا، آنتیگوآ و باربودا، آرژانتین، استرالیا، باهاما، باربادوس، بوسنی و هرزگوین، برزیل، برونئی، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، دومینیکا، السالوادور، مقدونیه شمالی، گرجستان، گرنادا، گواتمالا، سریر مقدس، هندوراس، اسرائیل، ژاپن، کیریباتی، مالزی، جزایر مارشال، موریس، مکزیک، میکرونزی، مولداوی، موناکو، مونته‌نگرو، نیوزیلند، نیکاراگوئه، پالائو، پاناما، پاراگوئه، پرو، ساموآ، سان مارینو، جمهوری سیشل، صربستان، سنگاپور، جزایر سلیمان، کره جنوبی، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، تیمور شرقی، تونگا، ترینیداد و توباگو، تووالو، اوکراین، امارات متحده عربی، ایالات ‌متحده آمریکا، اروگوئه، وانواتو و ونزوئلا و مناطق ویژه اداری چین شامل هنگ کنگ و ماکائو.

آیا شهروندان بریتانیایی تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟

پس از پایان دوره انتقال سال 2020، اتیاس برای اتباع بریتانیا و بریتانیایی‌هایی که خارج از کشورشان قرار دارند نیز اجرا خواهد شد. ظاهراً کمیسیون اتحادیه اروپا الزام اتیاس را برای بریتانیایی‌ها در هر دو سناریوی برگزیت با توافق و برگزیت بدون توافق تائید کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا