هفته ملی مبارزه با سرطان

  • هفته ملی مبارزه با سرطان

درایران15 -8 بهمن ماه هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است .سرطان ها از مهم ترین بیماریهای غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده ای رابه جامعه تحمیل می کند سرطان دومین عامل شایع مرگ ومیر در کشورهای توسعه یافته وسومین عامل در کشورهای درحال توسعه است در حال حاضر سرطان عامل 12درصد مرگ ومیر در سراسر جهان است.

  • روز حریم خصوصی اطلاعاتی

امروز، 8 بهمن ماه، مصادف با 28 ژانویه، روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات است. هدف از اختصاص چنین روزی، افزایش آگاهی عموم نسبت به حریم شخصی و حفاظت از داده‌هاست.حریم خصوصی اطلاعات، جنبه‌ای از فناوری اطلاعات است که به میزان توانایی فرد در تعیین اینکه چه اطلاعاتی از او با افراد ثالث – خواسته یا ناخواسته – به اشتراک گذاشته شود اشاره دارد.

روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات در تقویم حدود 50 کشور به ثبت رسیده است. در بسیاری از کشورها مراسم‌های برگزار شده به مناسبت این روز بر آگاهی‌رسانی در خصوص اهیمت حفاظت از حریم خصوصی در پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی بخصوص در بسترهای آنلاین توجه دارند. در طی سال‌های اخیر، دامنه این آموزش‌ها نه فقط بر سازمان‌ها و کاربران که بر خانواده‌ها و مشتریان نیز تمرکز داشته است.

  • روز کمک به جذامیان

هشتم بهمن ماه برابر با 28 ژانویه، روز جهانی کمک به جذامیان نامیده شده است. از میان بیماری های باستانی، جذام از قدیمی ترین و پرآوازه ترین بیماری هاست. روز جهانی جذام درحالی فرا می رسد که این بیماری تقریبا در سراسر جهان، رخت از یادها بسته است.
 بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت زمانی که شیوع یک بیماری در کشوری به یک در هر ده هزار مورد برسد، آن بیماری حذف شده تلقی می شود. به گفته کارشناسان ایران سال هاست که به این عدد رسیده است. تعداد موارد کشف شده جذام در ایران در سال ۱۳۷۰ ، ۱۹۱ مورد بوده که در سال ۱۳۸۶شیوع این بیماری به ۳۷ نفر کاهش یافته است.
 

  • ثبت خانه های بازی لگو

لِگونام تجاری نوعی اسباب‌بازی است که توسط گروه لگو در شهر بیلوند دانمارک تولید می‌شود. واژه lego برگرفته از کلمه leg godt به معنی خوب بازی کردن است. این کلمه به معنی گردآوری و خوب جفت کردن هم هست. محصولات لگو شامل قطعات کوچک رنگارنگ (اصطلاحاً آجرهای لگو) عموماً کائوچویی یا پلاستیکی است که می‌توان آنها را به یکدیگر متصل کرد و اجسام گوناگونی ساخت. این اجسام شامل مدل‌های ساده مانند خانه و قطار و کشتی یا مدل‌های پیچیده‌تر مانند ماشین‌های شامل جعبه‌دنده و موتور و سیستم‌های پنوماتیک هستند. آجرهای لگو را می‌توان بعد از اتصال به یکدیگر به آسانی از یکدیگر جدا نمود. همچنین بعضی از محصولات شرکت لگو با تم‌هایی از قبیل بتمن، جنگ ستارگان و ایندیانا جونز به بازار ارائه شده‌اند.شرکت لگو، در هر ثانیه، ۱۱۴۰ قطعه می‌سازد؛ و به‌طور سالانه، ۳۶ میلیارد قطعه درست می‌کند.

  • تولد كوندامين

كوندامين، رياضي‏دان، سياح و مهندس معروف فرانسوي در 28 ژانویه 1701م در پاريس به دنيا آمد. كوندامين در سال 1735م به همراه دانشمندان آكادمي علوم فرانسه، درصدد شناختن شكل حقيقي كره زمين برآمد. اين تلاش به كشف برآمدگي خط استوا و فرو رفتگي دو قطب شمال و جنوب انجاميد. هم‏چنين كوندامين در رأس يك گروه علمي، براي اندازه ‏گيري يك قوس نصف النهار كره زمين و با هدف تلاش براي شناخت شكل زمين به كشور پرو در امريكاي جنوبي كه در نزديكي خط استوا بود، رفت و طي ده سال اين عمل را به انجام رساند. كوندامين سرانجام در 13 فوریه 1774م در 73سالگي درگذشت.

  • درگذشت الیسون شوجی انیزوکا

الیسون شوجی انیزوکا متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۴۶بود. او یک فضانورد آمریکایی ژاپنی اهل هاوایی بود که در واقعهٔ انفجار فضاپیمای چلنجر کشته شد. او در ماموریت STS-51-C توانست با موفقیت به فضا سفر کند و اولین آسیایی آمریکایی شود که به فضا سفر کرده‌است..او ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۸۶ (۳۹ سال) درگذشت.

  • درگذشت جودیت آرلین رزنیک

جودیت آرلین رزنیک متولد ۵ آوریل ۱۹۴۹ بود. او فضانورد و مهندس آمریکایی بود. وی از قربانیان سفر واپسین فضاپیمای چلنجر بود.وی دارای درجه دکترا در رشته مهندسی برق از دانشگاه مریلند در کالج پارک بود. وی در ماموریت‌های STS-41-D و STS-51-L شرکت داشت.رزنیک ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۸۶ (۳۶ سال) درگذشت.

  • درگذشت رونالد اروین مک‌نیر

دکتر رونالد اروین مک‌نیر متولد ۲۱ اکتبر ۱۹۵۰ فضانورد ناسا و فیزیکدان آمریکایی بود. وی از قربانیان انفجار فضاپیمای چلنجر بود.وی  ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶ درگذشت.

  • درگذشت کریستا مک‌اولیف

کریستا مک‌اولیف متولد ۲ سپتامبر ۱۹۴۸بود.وی فضانورد و معلم از کنکورد، نیوهمپشایر، آمریکا بود و از قربانیان سفر واپسین فضاپیمای چلنجر در ماموریت اس‌تی‌اس-۵۱ بود. او در سال ۱۹۷۰ توانست مدرک فوق لیسانس خود را در رشتهٔ آموزش و پرورش و تاریخ از کالج ایالتی فرامینگهام و همچنین کارشناسی ارشد هنر از دانشگاه ایالتی بووی در سال ۱۹۷۸ را کسب کند. او همچنین در سال ۱۹۸۲ به عنوان یک معلم مطالعات اجتماعی در مدرسه کنکورد در نیوهمپشایر تدریس می‌کرد.او ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۸۶ (۳۷ سال) درگذشت.

  • درگذشت گریگوری بروس جارویس

گریگوری بروس جارویس متولد ۲۴ آگوست ۱۹۴۴بود. وی  فضانورد ناسا و مهندس آمریکایی بود که در انفجار فضاپیمای چلنجر در حین ماموریت STS-51-L کشته شد . او یکی از بهترین متخصصصان ناسا بود.او ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۸۶  درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا