ایران دیجیتالی، رویایی قابل تحقق است

 مهدی شامی زنجانی با اشاره به تعریف از تحول دیجیتال در کشور گفت: تحول دیجیتال، تحول کسب و کار است و اعتقاد دارم که این جمله کوتاه کلید اصلی درک مفهوم تحول دیجیتال است و ایران دیجیتال رویایی است که تحقق آن دشوار اما امکان پذیر است؛ در واقع زمانی که صحبت از بانکداری دیجیتال یا سازمان دیجیتال می‌کنیم یعنی نهادی که ساخته و پرداخته شده تا در عصر دیجیتال به عنوان زمان نوآوری، پلتفرم، الگوریتم موفق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره وضعیت تحول دیجیتال در کشور اظهار داشت: به منظور بررسی وضعیت تحول دیجیتال در کشور باید نگاهی به اکوسیستم نوین و تحول دیجیتال داشته باشیم؛ هم اکنون صنایع متعددی حرکت به سوی دیجیتالی شدن را آغاز کرده‌اند و در این میان نظام بانکی و پرداخت به عنوان بخش مهمی از صنعت مالی ایران توانسته تا قدم‌هایی بزرگ بردارد و در حوزه تحول دیجیتال پیشرو باشد.

وی ادامه داد: در راستای سند ملی تحول دیجیتال پژوهشی انجام شده که نشان می‌دهد در کشور که در قسمت نرم تحول دیجیتال وضعیت به مراتب پایین‌تری نسبت به بخش سخت که موضوعات فناورانه و تکنولوژی محور را شامل می‌شود، وجود دارد؛ مهمترین موضوعاتی که در حوزه تحول دیجیتال با چالش‌هایی جدی در کشور روبرو هستیم، سواد دیجیتال شامل سواد عمومی و سواد تخصصی به شمار می‌رود که متاسفانه در ایران نقص‌ها و کمبودهایی جدی در حوزه سواد عمومی وجود دارد و این موضوع را برای حرکت به سوی هوشمندی و تحول دیجیتال به یک بحران بزرگ تبدیل کرده است.

این کارشناس حوزه تحول دیجیتال با بیان این که رگولاتورها برای حرکت به سوی تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند باید موانع را از میان ببرند و به جای قانون گذاری از روش قانون زدایی استفاده کنند، اظهار داشت: قانون و رگولاتوری موضوعی بسیار مهم است که در حوزه تحول دیجیتال درباره مفاهیمی همچون اقتصاد پلتفرمی، رمز ارز و رمز ارزش با چالش‌هایی روبرو هستیم و سیاست‌ بهره‌برداری از آن‌ها نعیین تکلیف نشده و بر همین اساس نیاز است تا رگولاتورها در خصوص رفع موانع اقدامی جدی داشته باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه تحول دیجیتال تا به امروز مغفول مانده و با سرعت پایینی در حال توسعه و پیشرفت است، هویت دیجیتال به شمار می‌رود که در این زمینه چالش‌هایی جدی وجود دارد و با استانداردهای دنیا فاصله بزرگی داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره نقش کسب و کارهای نوین و فین تک‌ها در روند دگردیسی دیجیتالی گفت: باید از استارت آپ زدگی بیش از حد جلوگیری کنیم؛ واقعیت این است که کسب و کارهای نوین می‌توانند برای صنعت بانکی ارزشمند باشند یا اینکه اصولا هیچ خاصیتی برای شبکه بانکی نداشته باشند که این موضوع بستگی به روش و فرآیند بهره‌برداری از ظرفیت کسب و کارهای جدیدی همچون فین‌تک‌ها است.

شامی زنجانی خاطر نشان کرد: استارت ‌آپ‌ها به دلیل چابکی، نوآوری، نیروی جوان و پویا بودن ساختارها می‌توانند نقش بزرگی را در حوزه تحول دیجیتال در کشور ایفا کنند و در این میان فین‌تک‌ها با همکاری و تعامل بانک‌ها قادر خواهند بود تا در شبکه بانکی تحولی را در مسیر بانکداری دیجیتال آغاز کنند که تنها نیازمند بینش مناسب از سوی مدیران بانکی است.

این کارشناس و پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال با اشاره به اهمیت تصمیمات قانونگذاران در مسیر تحول دیجیتال اظهار داشت: رگولاتوری در دنیا نگاهی از پایین به بالا دارد در حالی که نگاه رگولاتورها از جمله بانک مرکزی از بالا به پایین است؛ باید پیشنهادات از سوی بخش خصوصی و صنوف در حوزه پیشنهاددهی فعال شوند و تعامل شکل بگیرد تا صدای کسب و کارها شنیده شود و در نهایت برای قانونگذاری از نقطه نظرات آن‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی استفاده شود.

وی افزود: به بانک مرکزی و مسئولین معاونت فناوری‌ شبکه بانکی پیشنهاد می‌دهم به جای این که بر خود متکی باشند، باید سعی کنند تا ارتباط مناسبی با صنف و نهادهای دانشگاهی به صورت مستقیم ایجاد شود تا از نظرات نوآورانه‌ای که استفاده می‌شود در حوزه قانونگذاری استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: جامعه تحول دیجیتال کشور در حال شکل گیری است و افراد زیادی در این زمینه در حال کارکردن هستند؛ با توجه به این که محور اصلی همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امسال دگردیسی دیجیتالی در نظر گرفته شده می‌توان انتظار داشت که موضوعات و مباحث خوبی در زمینه تحول دیجیتال و حرکت به سوی تحول نظام بانکی مطرح شود.

یادآور می شود، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت روزهای یازدهم و دوازدهم اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا