اختراع روکشی جدید برای محافظت از دندان

مینای دندان، یکی از بافت‌هایی است که خود را ترمیم نمی‌کند؛ به همین دلیل ایجاد حفره در دندان، یک مشکل متداول به شمار می‌رود. پر کردن دندان، تنها گزینه درمانی برای این مشکل است که در حال حاضر به صورت گسترده در دسترس قرار دارد اما پژوهشگران چین به تازگی یک روکش جدید برای دندان ابداع کرده‌اند که از پپتید ساخته شده و می‌تواند از ایجاد حفره در دندان پیشگیری کند.

بزاق انسان، یک محافظ طبیعی در برابر حفره‌ها به شمار می‌رود اما حتی بزاق نیز محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد. به خصوص هنگامی که فرد، از رژیم غذایی حاوی قند بسیار پیروی کرده باشد؛ در نتیجه پژوهشگران در این بررسی جدید سعی کردند تا از برخی پپتیدهای ضدمیکروبی که در بزاق وجود دارند، استفاده کنند.

این گروه پژوهشی از نوعی پپتید موسوم به H5"" استفاده کردند تا یک لایه محافظ نازک را روی دندان شکل دهند که باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد. آنها برای بهبود عملکرد این روکش، گروهی از ترکیبات شیمیایی موسوم به "فوسفوسرین" (phosphoserine) را در پپتید به کار گرفتند تا بتوانند قابلیت ترمیم مینای دندان را در H5 افزایش دهند و توانایی جذب یون‌های کلسیم را به آن ببخشند.

پژوهشگران با استفاده از برش‌های دندان انسان، پپتید خود را آزمایش کردند و سپس به مقایسه آن با H5 پرداختند. آنها در این آزمایش دریافتند که این روکش اصلاح شده می‌تواند بهتر به دندان متصل شود و از آسیب دیدن مینای دندان پیشگیری کند. این روکش، از شکل‌گیری  زیست‌لایه‌های باکتریایی پیشگیری می‌کند و باکتری‌ها را نیز از بین می‌برد.

این گروه پژوهشی باور دارند که ممکن است پپتید ترکیبی آنها نهایتا بتواند به ساخت روکشی کمک کند که می‌توان آن را به صورت یک ژل برای محافظت از دندان به کار گرفت. اگر این ژل پس از مسواک زدن دندان‌ها استفاده شود، شاید بتواند مدت بیشتری از دندان محافظت کند.

این پژوهش، در مجله "ACS Applied Materials" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا