اِپدیم نقشه‌های سیل مناطق جنوب کشور را تهیه کرد

پس از سیلی که دی ماه امسال در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان رخ داد، وزارت امور خارجه از اپدیم خواست تا نسبت به تهیه نقشه‌های سیل این مناطق اقدام کند.
مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم)، نقشه‌های مناطق تحت تأثیر سیل اخیر را با استفاده از تصاویر پردازش شده ماهواره‌های مودیس MODIS، سنتینل SENTINEL و لندست ۸ LANDSAT تهیه کرده است.
مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد اپدیم، در این باره گفت: پردازش اولیه تصاویر به دست آمده از مناطق ساحلی کنارک و چابهار، از تاثیرات بالقوه در این مناطق خبر می‌دهد و بخش‌هایی از این مناطق پتانسیل ایجاد سیلاب را دارند.
به گفته وی، نقشه‌های تهیه شده از مقایسه تصاویر ماهواره‌ای پردازش شده قبل و بعد از سیل به دست آمده‌اند و بر همین اساس پهنه و وسعت مناطق تحت تاثیر سیل در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان مشخص شده است، آخرین اطلاعات به دست آمده از ایستگاه‌های ماهواره‌ای در تاریخ ۱۷ ژانویه مصادف با ۲۷ دی ماه و چند روز پس از وقوع سیل در جنوب کشور اخذ شده است.

محقق تاکید کرد: مانیتورینگ تصاویر ماهواره‌ای مناطق سیل‌زده همچنان توسط اپدیم ادامه دارد.
وی افزود: بر اساس تصاویر پردازش شده، قلعه گنج در منطقه گلمورتی جنوب استان کرمان، بیش از سایر مناطق این استان دچار سیل زدگی شده است. البته بعضی از رودخانه‌های این منطقه حجم آبی بیشتری داشتند ولی در بازه ساحلی خود باقی مانده‌اند.
به گفته محقق، در نتایج به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای، ‌راه‌های ارتباطی، ساختمان‌های مسکونی و شبکه حمل و نقل در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به شدت تحت تأثیر سیل قرار گرفته و آسیب دیده‌اند.
هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه، همچنین اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای برای تهیه این نقشه‌ها حاصل برداشت اطلاعات از ایستگاه‌های ماهواره‌ای کشورهای منطقه و با مشارکت کشورهای عضو اپدیم به انجام رسیده است.
آسیا و اقیانوسیه با وسعت بالا و جمعیت زیاد، قاره‌ای با بیشترین بلایای طبیعی به شمار می‌رود و هرساله بلایای طبیعی، خسارات جانی و مالی بسیار زیادی را متحمل شده است، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و از ۴۰ بلای طبیعی شناخته‌ شده در دنیا، ۳۱ مورد آن در این کشور اتفاق افتاده است.
مرکز سازمان ملل متحد برای مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه، با هدف تبادل اطلاعات و دانش جهت کاهش ریسک و خسارات بلایای طبیعی، با همکاری و کمک ایران و کشورهایی که در این زمینه‌ تجربه موفقی داشته‌اند؛ راه‌اندازی شده است. اپدیم، رویکردها، روش‌ها و مواد آموزشی و ظرفیت‌سازی خاص مقابله با بلایا را ایجاد و به کشورها در این زمینه کمک خواهد کرد.
یکی از  اهدف اپدیم کمک به کشورها برای مقابله با حوادثی مانند خشکسالی، توفان، گردوغبار، سیل و امثال آن است، کشورهای مختلف می‌توانند از طریق تبادل اطلاعات و داده‌ها در زمینه پایش این مخاطرات و هشدار سریع و پاسخگویی، با یکدیگر همکاری کنند و اپدیم این ظرفیت را ایجاد خواهد کرد. تهیه نقشه‌های سیل اخیر در کشور ایران نیز در راستای تحقق این هدف در اپدیم بوده است که با همکاری ایران با کشورهای منطقه صورت گرفت.
در یک سال گذشته اپدیم با کمک کشورهای منطقه و سازمان‌های متولی امر در ایران همچون سازمان محیط ‌زیست، کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار و با هدایت سازمان برنامه‌ و بودجه، گزارش های کارشناسی و  زیربنایی مختلفی تهیه کرده که می‌تواند راهنما و الگوی مناسبی برای کشورها و همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا