گشایش پنجره جدید معافیت در سامانه گمرگ کشور برای محصولات دانش بنیان

به گزارش ایرنا با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درسازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، پنجره مشترک معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در سامانه جامع امور گمرکی ایجاد شد، که زمینه دریافت تسهیلات معافیت گمرکی برخی محصولات شرکت های دانش بنیان را بر اساس اعلام معاونت علمی فراهم می کند.

با تحقق این امر، ضمن بهره مندی شرکت های دانش بنیان معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری، بخش مهمی از قانون حمایت از این شرکت ها فراهم می شود.

براساس این گزارش، سامانه جامع امور گمرکی، با فراهم سازی بستری نوین و الکترونیکی ، ضمن تسهیل تجارت و ترانزیت کالا، به امنیت تبادل بین مرزی کشور کمک می کند، این سامانه با بهره گیری از جدیدترین فناوری اطلاعات، طراحی شده و می تواند به عنوان ابزاری مناسب در فرایند تجارت و ترانزیت کالا، ایفای نقش کند.

سیستم پنجره مشترک یکی از دیگر بخش های این سامانه جامع است که می تواند ضمن سهولت در مبادله اطلاعات کالاها با کشورهای همسایه، سرعت تبادل اطلاعات را افزایش داده و موجب می شود کالا در کمترین زمان ممکن به مقصد برسد.

دکترمحمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری وتجاری سازی معاونت علمی، سامانه جامع امورگمرکی، را نمونه ای موفق از زمینه سازی اقتصاد دانش بنیان برای تسهیل زندگی ورفاه عمومی دانست وبیان کرد: آسایش مردم و سهولت امور، از اصلی ترین بارزه های اقتصاد دانش بنیان است و تبلورعینی این ویژگی ها از اقتصاد دانش بنیان در طراحی واجرای سامانه جامع امور گمرکی، به دست جوانان و فناوران کشور قابل لمس است.

شیخ زین الدین به ضرورت حرکت چرخ اقتصاد کشور بر مبنای دانش و با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه بخش عمده ای از اقتصاد کشورمان دولتی است، می بایست از این قبیل اقدامات در سازمان ها و نهادها صورت گیرد تا تلاش جوانان و نوآوری شرکت های دانش بنیان، در چنین بسترهایی نمایان ثمربخش شود.

معاون نوآوری وتجاری سازی معاونت علمی ضمن قدردانی از تعامل وهمکاری سازنده گمرک جمهوری اسلامی ایران با معاونت علمی وفناوری، از هموارشدن زمینه ارائه معافیت های گمرکی به محصولات دانش بنیان شرکت ها خبر داد و افزود: طی توافقات صورت گرفته، بر مبنای بستر پنجره مشترک، دسترسی به معافیتهای گمرکی برای شرکت های دانش بنیان آسان شود و برای برخی از محصولات شرکت های دانش بنیان که دانشی هستند، معافیت های گمرکی اعمال شود. با گشایش پنجره مشترک معاونت علمی و فناوری در سامانه جامع امور گمرکی، ارتباط معاونت علمی و فناوری بر بستر این سامانه جامع گسترده تر خواهد شد و با معرفی شرکت های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات، این بخش از قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد.

مسعود کرباسیان، معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی و رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه سامانه جامع امور گمرکی، مدت زمان فرآیندهای ترانزیت کالا در گمرک را از دو تا سه روز به کمتر از 30 دقیقه کاهش می دهد، به بومی بودن این سامانه اشاره کرد.

کرباسیان همچنین ضمن اعلام آمادگی همکاری با معاونت علمی و فناوری، از ایجاد پنجره جدید برای معاونت علمی و فناوری در سامانه جامع امورگمرکی، به منظور گسترش همکاری بین دونهاد وسهولت بهره مندی محصولات دانش بنیان از معافیت های گمرکی خبر داد. 

معاون علمی وفناوری رییس جمهور، همراه با مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر وزیر اموراقتصادی و دارایی، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی و دکتر محمد صاحب کار، سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و جمعی از مدیران گمرک، از بخش های گوناگون سامانه جامع امور گمرکی، طراحی و پیاده سازی شده به دست متخصصان بومی کشور، دیدن کرد.

در حال حاضر بیش از یک هزار و 500 شرکت دانش بنیان در زمینه های تولیدی، خدماتی و صنعتی در کشور فعال است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا