آزمایش پلاسما درمانی برای مداوای مبتلایان به بیماری مرس

به گزارش ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، در این روش خون افرادی که پس از ابتلا به این بیماری بهبود یافته اند، گرفته و سلول های آن جدا می شود تا پلاسما به دست آید؛ سپس این پلاسما به افراد مبتلا تزریق می شود.

اساس این روش این است که فرد بهبود یافته، در خون خود پادتن هایی (آنتی بادی) دارد که ویروس را مهار کرده اند بنابراین این پادتن ها می توانند به فرد مبتلا نیز در مبارزه با بیماری کمک کنند.

کئون جون ووک، رییس اداره بهداشت عمومی وزارت بهداشت کره جنوبی می گوید: در مورد نتیجه پلاسما درمانی در کره جنوبی زمینه بالینی کافی وجود ندارد.

سندروم تنفسی خاورمیانه برای اولین بار در سال 2012 شناسایی شد. این بیماری در اثر آلودگی به نوعی ویروس به نام کورونا ایجاد می شود.

علی محمد زکی ویروس شناس مصری اولین فردی بود که این ویروس را شناسایی کرد.

نوع دیگری از کورونا ویروس، حدود 13 سال پیش سبب شیوع بیماری سارس (SARS) شده بود. این روش پیش از این نیز برای درمان ابولا و سارس نیز به کار گرفته شده بود زیرا برای این بیماری ها درمانی وجود نداشت.

از ماه گذشته میلادی که ویروس مرس در کره جنوبی شیوع پیدا کرد تاکنون 154 نفر به این بیماری مبتلا شده اند. اولین مورد ابتلا، مرد 68 ساله ای بود که به خاورمیانه سفر کرده بود و تصور می شود او منشا گسترش ویروس بوده است.

دولت کره جنوبی می گوید شیوع بیماری کند شده، اما هنوز نگرانی و شایعه در این کشور فراگیر است.

سازمان بهداشت جهانی نیز در آخرین ارزیابی خود از شیوع این بیماری در کره جنوبی، بر اساس موارد ابتلای روزانه، شیوع بیماری را کندتر از قبل می داند.

در ابتدای شیوع بیماری در کره جنوبی که اولین مورد شیوع خارج از عربستان سعودی بود، نگرانی هایی در مورد اینکه شاید ویروس شایع شده در کره جنوبی از نظر ژنتیکی با ویروسی که در خاورمیانه شایع بود، فرق داشته باشد و اینکه الگوهای انتقال آن متفاوت باشد، وجود داشت. اما بررسی ویروس شناسان کره جنوبی و چین نشان داد که ویروس کره جنوبی فرقی با ویروس خاورمیانه ندارد.

کره جنوبی ضدعفونی سینماها و سایر مراکز عمومی را آغاز کرده است. 

این ویروس در سال 2012 شناسایی شد اما هنوز برای درمان آن دارو یا واکسنی وجود ندارد.

مهمترین علایم ابتلا به مرس، تب بیش از 38 درجه، سرفه، تنگی نفس، تهوع و استفراغ و اسهال است.

بیماری در موارد شدید ممکن است به عفونت ریه (پنومونی) و نارسایی کلیه منجر شود.

این ویروس در بین انسان ها زیاد مسری نیست اما در اثر مواجهه چهره به چهره با فرد مبتلا منتقل می شود. 

کارکنان بهداشتی و درمانی از این نظر بیش از جمعیت عادی در خطر قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا