۵ سرای نوآوری تهران دردهه فجر افتتاح می شود

محمد مهدی طهرانچی در جمع خبرنگاران در نخستین همایش و نمایشگاه شتابدهنده‌های آزاد که امروز در محل نمایشگاه اقتصاد دانش‌بنیان این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی این افتخار را دارد که در شرایطی که کشور از سوی دشمنان در هجمه اقتصادی قرار گرفته، با یک نگاه نو به آموزش عالی و کارکرد آموزش عالی حرکت جدیدی را در عرصه فناوری و نوآوری شروع کند.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد در سراسر کشور گسترده است و در همه شهرهای کشور شعبه دارد. می‌خواهیم این بستر را برای توسعه فناوری و نوآوری و حمایت از اقتصاد کشور و بسترسازی اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان به کار گیریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این حرکت ملی است که فقط نمی‌توانست با خود دانشگاه آزاد انجام شود؛ بنابراین از تمام شتابدهنده‌های فعال کشور دعوت کردیم و طی یک مصاحبه بسیار خوب بهترین‌ها را انتخاب کردیم. در نهایت از ۲۰ شتابدهنده و همه مدیران واحدها دعوت کردیم تا با نگاه جدید که تشکیل بازار فناوری و سرای نوآوری است و بستر سازی که به صورت قانونی در دانشگاه آزاد شکل گرفته، از طریق ارتباط دهی بین زیرساخت دانشگاه و شتابدهنده‌هایی که تجربه‌های ملی موفق دارند، هم‌افزایی ایجاد کنند.
طهرانچی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد، گفت: ظرفیت این دانشگاه بیش از یک میلیون دانشجو، ۲۴ هزار عضو هیئت علمی، ۱۱۰۰۰ آزمایشگاه فعال و ۲۰ میلیون متر مربع ساختمان فعال در تمام شهرهای کشور و نگاه نو است که با کارهایی که در کشور صورت گرفته، پیوند می‌دهیم. امیدواریم این یک کار بهمن‌وار در حوزه اشتغال دانش‌بنیان و بستر نوآوری باشد که بتواند در شرایط اقتصادی کنونی برون‌رفت را فراهم کند.
 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صندوق‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت‌: ما در حال عملیاتی کردن صندوق پژوهش و فناوری با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی  هستیم. همچنین "فرا صندوق سرمایه‌گذاری" را یک ماه پیش در بورس به همراه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر نهادها پایه‌گذاری کردیم که سرمایه این صندوق ۶۵۰ میلیارد تومان است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: همچنین ارتباط خوبی با صندوق نوآوری و شکوفایی داریم و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم از ما حمایت می‌کند. بنابراین سرمایه‌های راکدی را که دانشگاه در بانک‌ها خوابانده بود، به کار گرفتیم؛ چرا که در گذشته واحدها  سرمایه‌های خود را در بانکها می‌خواباندند و به سودهای بانکی اکتفا می‌کردند. اکنون هیئت امنا اجازه این کار را نمی‌دهد و گفتیم سرمایه دانشگاه بایستی در راه پشتوانه‌سازی برای وام دانشجویی در زمان تحصیل یا در جهت حمایت از کسب و کار دانش‌بنیان باشد. انشاءالله سرمایه دانشگاه به عنوان سرمایه فعال استفاده شود.
طهرانچی با بیان اینکه افتتاح سراهای نوآوری را در دانشگاه آزاد شروع کرده‌ایم، افزود: در دهه فجر ۵ سرای نوآوری را در تهران افتتاح خواهیم کرد. در واقع فضاهایی که قبلاً صرفاً آموزشی بوده را در مرکز شهر از طریق جابجایی‌ها و تجمیع واحدها (در سوهانک و…) آزاد کردیم.
وی افزود: این کار را در شهرستان‌ها هم آغاز کردیم؛ واحدهای خوراسگان، همدان و همه استان‌ها همچون آذربایجان شرقی، اردبیل و غیره به این مفهوم پیوستند که از فضاها و امکانات برای تشکیل سرای نوآوری استفاده شود. در هر استان یک بازار فناوری و مجموعه‌ای از طرح‌های نوآوری تاسیس می‌کنیم که انشاءالله بتوانند کار کنند. 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا