نسل جدیدی از کوسه‌ کشف شد

دانشمندان چهار کوسه جدید کشف کره‌اند که به شکل شگفت‌آوری در آب حرکت می‌کنند. آنها در بررسی‌های خود مشاهده کردند که این موجودات دریایی، با استفاده از باله‌های خود در بستر دریا حرکت می‌کنند و حرکتی را به نمایش می‌گذارند که به ندرت در کوسه‌ها دیده می‌شود. همین شیوه حرکت که به راه رفتن شبیه است، یک مزیت مهم برای این موجودات به شمار می‌رود زیرا به آنها کمک می‌کند تا از چشم موجوداتی که قصد شکار آنها را دارند، پنهان شوند.

این کوسه‌های جدید، در آب‌های گرمسیری بین اندونزی و استرالیا کشف شده‌اند. دانشمندان هنگام کار کردن روی یک پژوهش 12 ساله، این موجودات دریایی عجیب را شناسایی کردند.

دکتر "کریستین دادجئون"(Christine Dudgeon)، پژوهشگر "دانشگاه کوئینزلند" (UQ) استرالیا گفت: این کوسه‌ها کمتر از یک متر طول دارند و تهدیدی برای انسان به شمار نمی‌روند. توانایی این موجودات برای مقاومت در محیط‌های کم‌اکسیژن و حرکت کردن با کمک باله‌ها، به آنها کمک می‌کند که طعمه شکارچیان نشوند.

نکته جالب این است که هیچ کدام از کوسه‌ها، ارتباط نزدیکی با این کوسه‌های جدید و شباهتی با نوع حرکت آنها ندارند. پژوهشگران باور دارند که این کوسه‌های جدید، مدت‌ها پیش از همتایان خود جدا شده‌ و به گونه‌های جدیدی تبدیل شده‌اند.

دادجئون افزود: داده‌ها نشان می‌دهند که این کوسه‌های جدید، پس از جدا شدن از گروه اصلی خود تکامل یافته‌اند و به گونه مستقلی در نواحی جدید تبدیل شده‌اند.

این پژوهش، در مجله "Marine and Freshwater Research" به چاپ رسیده است.