اوریجین؛ وسیله نقلیه خودران کروز

شرکت "کروز"(Cruise) به تازگی از وسیله نقلیه خودران خود موسوم به "اوریجین"(Origin) رونمایی کرده که محصول همکاری چند ساله این شرکت با شرکت "جنرال موتورز" (GM) و "هوندا"(Honda) است. این وسیله نقلیه که شبیه به یک شاتل است، هیچ چرخ یا پدالی ندارد و برای سفر کردن با سرعت در بزرگراه‌ها طراحی شده است. 

"کایل وگت"(Kyle Vogt)، مدیر ارشد فناوری و از بنیانگذاران کروز گفت: طراحی داخلی این شاتل، اتاقکی با صندلی‌های رو به یکدیگر را شامل می‌شود که معمولا مسافران آن را در سفر با قطار تجربه می‌کنند. هر کدام از صندلی‌ها به پورت USB مجهز هستند تا بتوانند نیازهای مسافران را برآورده کنند. نمایشگرهای دیجیتالی که بالای اتاقک قرار دارند، اطلاعات مربوط به سفر را در اختیار مسافران شاتل می‌گذارند.

وگت افزود: درهای شاتل به طرف بیرون باز نمی‌شوند؛ در نتیجه دوچرخه‌سوارانی که کنار آن حرکت می‌کنند، در امان خواهند بود.

می‌توان گفت که اوریجین، هدف کروز را از ارائه یک سرویس رانندگی اشتراکی در مقیاس مورد نظر به نمایش می‌گذارد. زمان و نحوه ارائه این سرویس، سوالات مهمی هستند که هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند.

"دان آمان"(Dan Ammann)، مدیرعامل کروز گفت: این وسیله نقلیه، فقط یک مفهوم ابتدایی نیست بلکه یک وسیله نقلیه است که کروز قصد دارد از آن برای سرویس رانندگی اشتراکی استفاده کند.

در هر حال نباید انتظار داشته باشیم که به زودی اوریجین را در جاده‌های عمومی ببینیم زیرا این وسیله نقلیه خودران هنوز قوانین فدرال آمریکا از جمله "استانداردهای ایمنی فدرال موتور"(FMVSS) را که طراحی، ساخت، عملکرد و دوام خاصی برای وسایل نقلیه می‌طلبد، رعایت نکرده است.

به گفته آمان، اوریجین قرار است در حال حاضر در محیط‌های خصوصی و بسته مانند محوطه کارخانه‌ جنرال موتورز در میشیگان و یا محوطه کارخانه هوندا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: این وسیله نقلیه، هزینه بسیار کمی خواهد داشت زیرا اگر ما واقعا در مورد بهبود زندگی و شهرهای خود جدی باشیم، باید این طرح را طوری انجام دهیم که شمار قابل توجهی از مردم بتوانند از اوریجین استفاده کنند. این هدف محقق نمی‌شود مگر این که مردم بتوانند سفر با این وسیله نقلیه را به سادگی و با هزینه کمتر تجربه کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا