تولید محلول نگهداری بافت های پیوندی

امیررضا ادیب آذر در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون برج فناوری رویان (به عنوان حلقه واسطه میان مرکز جامع سلول بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان)، ظرفیت استقرار حدود 25 شرکت دانش بنیان و هسته فناور را دارد اما در حال حاضر 15 شرکت دانش بنیان در این برج مستقر شده اند.

وی افزود: اکنون بودجه برج فناوری از بخشی حمایتی و اکتسابی بالغ بر ۳۰میلیارد دارایی ثابت است. هریک از این شرکت ها و هسته های فناور بنابر نوع فعالیت شان در برج فناوری رویان مورد حمایت های مالی و معنوی قرار می گیرند؛ برخی از این شرکت ها قابلیت سرمایه گذاری دارند و برخی دیگر نیز می توانند از خدمات روزانه و متعارف این برج بهره مند شوند.

وی اظهارداشت: هرکدام از این شرکت ها و هسته های فناور بر اساس آیین نامه تعریف شده مرکز رشد می توانند از حمایت های این برج طی مدت زمانی مشخص برخوردار باشند. در این میان مدت زمان حضور شرکت های نوپا بیشتر از شرکت هایی است که اکنون مرحله نوپایی را گذرانده اند.

وی خاطرنشان کرد: این حمایت ها بنابر نوع محصول تولیدی شرکت ها و میزان نیاز آنها متفاوت است. به عنوان مثال «تولید محلولی برای نگهداری بافت های پیوند کبد، کلیه و پانکرانس» از جمله محصول هایی بوده که اکنون مورد حمایت این مرکز قرار گرفته است.

رئیس مرکز رشد زیست فناوری رویان تصریح کرد: این محلول کاملا وارداتی و ساخت آن در انحصار چند شرکت پیشروی اروپایی و آمریکایی است. پیش بینی می شود با تولید این محصول سالانه 20 هزار لیتر نیاز کشور رفع شود؛ اکنون هر لیتر از این محصول وارداتی حدود یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد.

ادیب آذر به فعالیت دیگر شرکت های بالغ و دانش بنیان پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: شرکت بن یاخته های رویان از جمله شرکت های بالغ این پژوهشگاه است. این شرکت سال 1384 در پژوهشگاه رویان تاسیس شده و پس از ده سال انباشت دانش و انجام کارآزمایی بالینی در حوزه سلول های بنیادی، اکنون برای ۳۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است؛ پیش بینی می شود درآمد این شرکت برای پنج سال آینده 550 میلیارد تومان باشد.

وی ادامه داد: همچنین طی سال های 1395 و 1396 دو صندوق جسورانه رویش لوتوس و صندوق نیکوکاری لوتوس با هدف کمک به رشد اقتصادی، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه فن آوری و تجاری سازی محصولات حوزه سلولی راه اندازی شده است؛ صندوق جسورانه رویش از محل سرمایه گذاری شرکت های سهامی عام و خاص، سبد شرکت ‌های سلولی و نوترکیب بنیان‌گذاری شده است.

اکنون با فعالیت این صندوق بخش سلولی ۶۲ درصد پیشرفت کار داشته و سال آینده نیز وارد کارآزمایی بالینی خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا