عصر یخبندان پایان یافت

دانشمندان دانشگاه کرتین موفق به کشف قدیمی‌ترین برخورد سیارکی با زمین در منطقه‌ای به نام یارابوبا در غرب استرالیا شده‌اند که بررسی‌ها، همزمانی آن با پایان دوره‌ای از یخبندان عمیق کره زمین را «گلوله برفی» نام گرفته بود، نشان می‌دهد.

در این تحقیق، پژوهشگران برای اولین بار از آنالیز ایزوتوپی مواد معدنی برای محاسبه سن دقیق دهانه یارابوبا استفاده کردند. بر این اساس مشخص شد که سن این دهانه عمیق، 2.229 میلیارد سال، یعنی 200 میلیون سال قدیمی‌ترین از آخرین مورد کشف‌شده مشابه روی کره زمین است.

این محققان، برای تعیین سن دقیق دهانه یارابوبا، از تجزیه‌وتحلیل مواد معدنی موسوم به «زیرکون» و «مونازیت» که توسط شوک ناشی از برخورد سیارک مورد نظر و به دنبال آن کریستالی شدن دوباره، به وجود آمده بودند استفاده کردند.

آن‌ها بر اساس شواهد موجود، استنباط کرده‌اند که احتمالاً این ضربه سیارکی در این منطقه که پوشیده از یخ بوده است، رخ‌داده و به دنبال آن، حجم زیادی از یخ‌ها به‌صورت بخار وارد اتمسفر شده و دهانه‌ای به قطر 70 کیلومتر نیز در سنگ‌های زیر یخ ایجاد شده است.

به بیان پژوهشگران فوق، «زمان‌بندی این اتفاق به‌گونه‌ای است که باعث می‌شود ما به این نتیجه برسیم که احتمالاً به همین دلیل بوده که کره زمین از عصر یخبندان خارج شده است».

دانشمندان فوق می‌گویند: «منطقه یارابوبا که در استرالیای غربی واقع است، از مدت‌ها پیش به‌عنوان ناحیه‌ای که تحت تأثیر یک برخورد به وجود آمده است، شناخته می‌شد. اما سن آن هیچ‌گاه به‌درستی مشخص نشده بود. اما اکنون می‌دانیم که این دهانه درست در پایان زمانی که زمین، گلوله برفی اولیه نامیده شده، به وجود آمده است.

این همان زمانی است که اتمسفر زمین و اقیانوس‌ها در حال تکامل و افزایش محتوای اکسیژن بودند و همچنین، سنگ‌های رسوبی در بسیاری از قاره‌ها، شرایط یخبندان را ثبت کرده‌اند».

این یافته‌های تحقیقاتی که سن دهانه یارابوبا را حدوداً معادل نیمی از سن کره زمین محاسبه کرده‌اند و اهمیت انجام پژوهش‌های بیشتر را روی سایر دهانه‌های معروف کره ما نشان می‌دهند، در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده‌اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی جالب بود .ممنون خیلی چیزها رو از عصر یخبندان متوجه شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا