بازی های رایانه ای کودکان را مدیریت کنید

نزدیک به هزار پدر و مادر با داشتن حداقل یک فرزند بین 13 تا 18 ساله در یک نظرسنجی با هدف بررسی میزان اعتیاد به بازی های رایانه ای در بین کودکان شرکت کردند که از این تعداد 86 درصد عنوان کردند که فرزندانشان زمان زیادی را صرف بازی‌های ویدئویی می‌کنند. 

از این تعداد گروهی از نوجوانان روزانه به این بازی‌های ویدئویی می‌پردازند و گروهی دیگر هرروز بازی نمی‌کنند. والدین گیمرهای روزانه که 54 درصد از شرکت‌کنندگان را دربرمی گرفت، اظهار داشتند که نوجوانانشان هرروز سه ساعت یا بیشتر به این‌گونه بازی‌ها می‌پردازند درحالی‌که  13 درصد از شرکت‌کنندگان را گیمرهای غیر روزانه تشکیل می‌دادند.

بااین‌وجود، تنها 13 از والدین گیمرهای روزانه معتقد بودند که فرزندانشان بیش‌ازحد بازی می‌کنند و 78 درصد از آن‌ها معتقد بودند نوجوانانشان کم بازی کرده یا حداقل نسبت به همسالانشان کمتر یا برابر با آن‌ها بازی ویدئویی انجام می‌دهند.

لازم به ذکر است که این نظرسنجی در سطح ملی توسط پژوهشگران  بیمارستان کودکان C.S. Mott درباره سلامت کودکان و با همکاری دانشگاه میشیگان انجام‌شده است.

به والدین پیشنهاد می‌شود که نگاهی دقیق‌تر به مدت‌زمان بازی‌های نوجوانان خود داشته باشند و با توجه به اثرات منفی آن، محدودیت‌های معقولی را برای کنترل آن تعیین کنند تا اثرات مضر انجام طولانی‌مدت بازی‌های ویدئویی را بر خواب، روابط خانوادگی و همسالان و همچنین عملکرد درس و مدرسه کاهش دهند.

دکتر گری فرید (Gary Freed) معاون پروژه نظرسنجی و پزشک متخصص اطفال در این رابطه اعلام کرد: «بسیاری از والدین گیمرهای روزانه این تصور غلط را دارند که نوجوانانشان زمانی که برای بازی‌های ویدئویی صرف می‌کنند، مطابق و برابر با همسالانشان است.»

به باور گروهی از والدین که عمدتا فرزندانشان پسر هستند، میزان زمانی که پسران صرف بازی ویدئویی می‌کنند، دو برابر دختران همسالانشان است. در ضمن در بین پسران نوجوان احتمال گذراندن وقت سه ساعت یا بیشتر برای این‌گونه بازی‌ها بیشتر است.

به باور برخی از والدین، بازی اغلب در سایر جنبه‌های زندگی نوجوانان تأثیر می‌گذارد. این تاثیرات در میزان  فعالیت‌های خانوادگی و تعامل (46٪)، خواب (44٪)،  انجام تکالیف مدرسه و مشق شب (34٪)، دوستی با همسالانی که مشارکت بازی ندارند (33٪) و فعالیت‌های فوق‌برنامه (31٪). است.

در گزارش دکتر فرید آمده است که: « اگرچه بسیاری از والدین معتقدند بازی‌های ویدئویی می‌تواند برای نوجوانان خوب باشد اما همین والدین از برخی اثرات منفی انجام طولانی‌مدت بازی‌های ویدئویی آگاه هستند.»

او در ادامه توضیحاتش به والدین پیشنهاد می‌کند که نگاهی دقیق‌تر به مدت‌زمان بازی‌های نوجوانان خود داشته باشند و با توجه به اثرات منفی آن، محدودیت‌های معقولی را برای کنترل آن تعیین کنند تا اثرات مضر انجام طولانی‌مدت بازی‌های ویدئویی را بر خواب، روابط خانوادگی و همسالان و همچنین عملکرد درس و مدرسه کاهش دهند.

در بررسی‌هایی که روی گزارش و آمار نظرسنجی فوق انجام‌شده، مشخص‌شده است که والدین برای محدود کردن مدت‌زمانی که نوجوانان می‌خواهند برای بازی خود صرف کنند از راهکارهای مختلفی استفاده می‌نمایند که از آن جمله می‌توان به تشویق سایر فعالیت‌ها (75٪)، تعیین محدودیت زمانی با مشخص کردن مدت‌زمان معین (54٪)، ارائه انگیزه‌هایی برای محدود کردن بازی (23٪) و مخفی کردن تجهیزات بازی (14٪) اشاره کرد.

مترجم:ندا جواد هراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا