ورود واکسن آنفولانزا به بازار دارویی کشور

 صابرفر – مدیرعامل شرکت مجری طرح کلان ملی واکسن آنفولانزا، با بیان این‌که این واکسن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دستور کار تولید و عرضه به بازار دارویی کشور قرار دارد، اظهار کرد: فرآورده دارویی واکسن آنفولانزا، طی ماه های آینده برای انجام بررسی و تاییدیه‌ها به وزارت بهداشت ارائه خواهد شد و پس اخذ تاییدها وارد بازار دارویی کشور می‌شود.

وی گفت: تست‌های بالینی حیوانی این دارو با موفقیت انجام شده و نتیجه‌بخش بوده است و امیدواریم بعد از تحویل دارو به وزارت بهداشت برای انجام تست‌های بالینی انسانی، وارد بازار دارویی کشور شود.

وی تولید واکسن های ویروسی، تولید کیتهای تشخیصی،‌ تولید داروهای آنتی وایرال و ضد سرطان، با بهره‌گیری از آزمایشگاه رفرانس کنترل کیفی مواد اولیه و فرآورده های دارویی و واکسن فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: طیف گوناگونی از کیت‌های تشخیص مولکولی توسط این شرکت تولید شده و حدود ۳۰ کیت تشخیصی بیوشیمی بالینی تولید شده و ۱۲ کیت از نوع الايزا و کیت‌های تست سریع (Rapid Test) براي تشخيص عوامل عفونی مثل ويبريوكلرا از دیگر کیت‌های تولیدی این شرکت هستند. 

صابرفر با بیان این‌که داروهای ضد ویروسی و ضد سرطان از دیگر تولیدات این شرکت هستند افزود: ما بر روی داروهای ضد سرطان کار کرده‌ایم و یکی از داروهای ضد ویروس این شرکت به مرحله نيمه صنعتي تولید رسیده، که بايد مراحل نهایی خود را پشت سر گذاشته تا وارد بازار شود. 

وی اشاره كرد: سال آينده كل واكسن آنفلونزاي مورد نياز كشور را تامين می شود و بعد از آن وارد فاز صادراتی خواهد شد.

صابرفر با تاکید بر ضرورت تسهیل روندهای تاییدی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما محصول را تولید می‌کنیم، اما روند طولانی که وزارت بهداشت برای بررسی یک دارو و كيت تشخيصي برای صدور مجوز صرف می‌کند، می‌تواند موجب ورشکستگی یک شرکت شود. 

مدیرعامل شرکت بایرپل فناور ادامه داد: به دلیل ضرورت پرداخت وام و تسهیلاتی که گرفته‌ایم، تعهداتی که داریم، ایجاب می‌کند این دارو و كيتهاي تشخيصي ظرف حداکثر چندماه به بازار تجاری وارد شود. اما روند طولانی بررسی و تایید که گاهی مواقع خيلی طول می‌کشد و در این مدت کسی پاسخ‌گوی بازپرداخت وام ها و اجرای تعهدات ما نیست مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شرکت های به‌دنبال دارد. ضمن آن‌که توانایی رقابت‌پذیری را از شرکت‌های داخلی سلب می‌کند.

صابرفر آمادگی در گفت وگو بامهر، حمایت معنوی بخش‌های گوناگون کشور از جمله متقاضیان و حمایت‌کنندگان را در ایجاد زمینه شرایط برای گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری دانست و گفت: باید در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و مخاطبان دانش و فناوری نسبت به ضرورت توجه به شرکت های دانش‌بنیان به طور جدی توجه شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا