کشف جمجمه اجداد نئاندرتال ها

سینا پرس : کشف یک جمجمه انسان هوشمند موسوم به Homo sapiens  در یک غار باستانی با نام مانوت Manot Cave در سرزمین های اشغالی فلسطین ، توجه پژوهشگران بین المللی را به خود جلب کرده است . این جمجمه که به انسانی 55 هزار ساله تعلق دارد ، نخستین مدرک و اثر به دست آمده از زندگی انسان هوشمند در این منطقه از خاور میانه است که مطالعات ژنتیکی انجام شده بر روی آن نشان دهنده زندگی و همزیستی این گونه انسان با نوع منقرض شده انسان نئاندرتال Neanderthals  در یک دوره زمانی در این منطقه است .

گفتنی است پیش از این فسیل انسان های نئاندرتال در این منطقه کشف شده بود که عموما به دوره زمانی 49 هزار سال پیش تعلق داشتند در حالی که اسکلت انسان های مدرن یافت شده در این بخش از خاور میانه عموما به بازه زمانی میان 80 هزار سال پیش تا 120 هزار سال پیش تعلق داشته و نشانه ای از حضور همزمان این دو گونه انسان در این منطقه دیده نمی شد .

این جمجمه تازه کشف شده با یک لایه نازک آهک پوشانده شده بود و در یک بخش برآمده و سکو مانند در غار مورد نظر به دست آمد . سرپرست این تیم پژوهشی بر عهده باستان شناسی با نام هرشکوویتز Hershkovitz است که این بقایای استخوانی را مورد آنالیز و بررسی قرار داده است . این تیم تحقیقاتی برای تعیین سن جمجمه مورد ذکر از روش سالیابی اورانیوم – توریوم uranium-thorium استفاده کرده اند که این آزمایش قادر است سن دقیق اشیا باستانی را مشخص کند .

هرشکوویتز Hershkovitz در گفتگو با  شبکه علمی  Science اعلام کرد : غار مانوت نخستین و تنها پناهگاه انسان هوشمندی است که در بازه زمانی 50 تا 60 هزار سال پیش خارج از قاره آفریقا کشف شده است .

گفتنی است تیم پژوهشی فوق در نظر دارند نسبت به استخراج دی ان ای موجود در این جمجمه اقدام کنند . البته این موضوع به دلیل شرایط خاص آب و هوائی منطقه که بسیار گرم است ، سبب شده تا این مساله با دشواری های زیادی رو به رو باشد .

مطالعات دی ان ای این انسان می تواند به این پرسش پاسخ دهد که آیا گسترش و مهاجرت انسان هوشمند از آفریقا به آسیا و اروپا از طریق این مسیر در خاور میانه انجام شده است یا نه ؟