آپولو ۵ زمین را ترک کرد

  •  آپولو۵ زمین را ترک کرد

۲۲ژانویه  ۱۹۶۸ آپولو ۵ با حمل ماه‌نشین آپولو، زمین را ترک کرد.آپولو ۵قسمتی از پروژه آپولوی ناسا برای آماده‌سازی فرود انسان بر سطح کره ماه بود.  این مأموریت ناسا در سال ۱۹۶۸ بوقوع پیوست که فضانوردی نداشت.

  • تولد لِو داویدوویچ لاندائو

لِو داویدوویچ لاندائو متولد ۲۲ ژانویه ۱۹۰۸ در باکو بود. وی فیزیکدان یهودی‌تبار شوروی و برنده جایزه نوبل فیزیک بود که خدمات با ارزشی در مباحث مختلف فیزیک نظری انجام داد. از جمله کارهای او می‌توان به تئوری کوانتومی دیامغناطیس، نظریه ابرمیعان و نظریه گذار فاز درجه دو، نظریه گینزبورگ-لانداو در ابررسانایی، اصطکاک لانداو در نظریه پلاسما و همچنین قطب لانداو در الکترودینامیک کوانتوم اشاره کرد. از لِو لانداو به خاطر پژوهش‌های با ارزشش در مورد ابرمیعان، در سال ۱۹۶۲ با جایزه نوبل فیزیک قدردانی شد.وی ۱ آوریل ۱۹۶۸ در مسکو درگذشت.

  • تولد آلن جی هیگر

آلن جی هیگر متولد ۲۲ ژانویه ۱۹۳۶بود. وی فیزیک‌دان آمریکایی است که در سال ۲۰۰۰ «برای کشف و توسعهٔ پلیمررسانا» جایزه نوبل شیمی به وی اهدا شد.

  • درگذشت ابوالحسن نجفی

ابوالحسن نجفی  متولد ۷ تیر ۱۳۰۸ در نجفبود. وی زبان‌شناس و مترجم ایرانی بود. او عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و دبیری مجله ادبیات تطبیقی را بر عهده داشت. عمده فعالیت‌های ادبی و علمی او در حوزه ترجمه متون ادبی، ویرایش، زبان‌شناسی و وزن شعر فارسی است. نجفی یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها را برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی تدوین کرده که به «دایرهٔ نجفی» معروف است.او  ۲ بهمن ۱۳۹۴ در تهران درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا