رنگ های نانویی بدنه هواپیما تولید شد

استفاده از رنگ و رزین و انواع پوشش­ها در صنایع و قطعات مختلف با اهداف مشخصی مانند زیبایی، مقاومت به سایش و خوردگی یا افزایش خواص نوری و هدایتی و موارد دیگر، حائز اهمیت است. یکی از کاربردهای مهم انواع رنگ و رزین، پوشش­ دهی بدنه، تاسیسات و کابین هواپیماها است.

خواصی همچون مقاومت شیمیایی مناسب، عدم شره شدن، استحکام کافی و مقاومت در برابر شوک­های حرارتی و اشعه فرابنفش از جمله خواص مورد نیاز رنگ­های مورد استفاده در پوشش­ دهی بدنه هواپیما است.

در همین راستا یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید رنگ های بدنه هواپیما با خواص مختلفی شده است.

نوبخت قره داغی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان  تولید کننده رنگ و رزین در نشستی خبری گفت: در این شرکت که از سال ۶۸ ایجاد شده موفق شدیم رنگ های صنایع فولاد، رنگ های صنعتی، رنگ های ساختمانی و… را به تولید و به دست مشتری برسانیم.

وی با بیان اینکه ما به تازگی موفق شدیم رنگ بدنه هواپیما را با تایید ستاد توسعه فناوری نانو تولید کنیم، گفت: این رنگی که تولید شده مورد تایید سازمان هواپیمای کشوری نیز هست.

قره داغی با تاکید بر اینکه ما توانایی تولید رنگ های بدنه همه هواپیما های کشور را داریم، خاطر نشان کرد: اما این موضوع بستگی به استقبال صنایع هواپیمایی و شرکتهای این حوزه دارد؛ با این حال توانسته ایم ۱۰ درصد رنگ صنعت هوایی را تامین کنیم.

وی ادامه داد: تولید رنگ های بدنه هواپیما در این شرکت ارزان تر از نمونه های خارجی است و طبق براوردهایی که شده رنگ بدنه هواپیمای ایرانی تقریبا قیمتی برابر با یک، پنجم نمونه های خارجی دارد و این می تواند صرفه جویی ارزی زیادی را به ارمغان بیاورد.

مدیر این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: تاکنون به ۳۰ ایرلاین رنگ بدنه هواپیما فروخته ایم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم فروش این رنگ های بدنه را در کشور به خوبی داشته باشیم قادر هستیم این رنگ ها را به کشورهای همسایه صادر کنیم؛ عمان، عراق، سوریه، تاجیکستان می توانند مخاطب ما باشند.

خاصیت ضد شرگی و یووی از ویژگی های رنگ بدنه هواپیما

گلاره دائمی مسئول تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان نیز  در ادامه خاطر نشان کرد: در این شرکت تاییدیه رنگ بدنه برای هواپیمای فوکر و یکی از هواپیماها  را اخذ کرده ایم.

دائمی با بیان اینکه این رنگ ها سه تا پنج سال گارانتی دارند، عنوان کرد: مقاوم به تنش های دمایی، مقاوم به روغن، ضد شرگی مقاوم به اشعه یو.وی و ماندگاری بالا تا هزار ساعت از جمله ویژگی های رنگ بدنه هواپیمای تولیدی در این شرکت است.

وی تاکید کرد: با ذرات نانو توانستیم ضد شرگی را بهبود بخشیم و رئولوژی رنگ(خاصیت ویسکوزیته رنگ برای پاشش بهتر) را کنترل کنیم. امروزه، استفاده از نانوذرات به منظور بهبود ویسکوزیته و عدم شره شدن رنگ اعمالی بر روی بدنه، راهکاری مهم در افزایش کیفیت پوشش ­دهی هواپیماست.

مسئول تحقیق و توسعه این شرکت گفت: رنگ استفاده شده در بدنه هواپیما باید قابلیت کافی برای مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مانند روغن هیدرولیک (اسکایدرول) استفاده شده در بخش­های مختلف هواپیما مانند قطعات موتور را نیز فراهم کند. چرا که در صورت نشتی این روغن و تماس به بدنه هواپیما و انحلال رنگ بدنه، مشکلاتی در عملکرد هواپیما ایجاد می شود.

جمعی از خبرنگاران از این کارخانه تولید رنگ ورزین بازدید کردند. این شرکت برای تولید رنگ بدنه هواپیما گواهینامه نانومقیاس دریافت کرده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا