خطر انقراض در کمین نوک اردکی

بررسی های دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا نشان می دهد که نوک اردکی در بسیاری از نقاط این کشور به طور جدی با خطر انقراض مواجه است.

نوک اردکی  در جنوب خاوری استرالیا و جزیره تاسمانی در کنار نهرها و رودها، زندگی می‌کند. درازای این جانور از نوک تا دم به ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد. وزنش یک تا دو کیلوگرم است. بدنش پوشیده از موی کوتاه، نرم و قهوه‌ای رنگ است و دمی پهن دارد. منقارش پهن و به شکل منقار مرغابی است. نوک منقار این جانور دارای عصبهای حساسی است که در یافتن غذا به جانور کمک می‌کند. غذای نوک‌اردکی کرم‌ها، حشره‌ها، نرم‌تنان، خرچنگ‌های ریز و بعضی دیگر از جانوران آبزی است.

از جمله عوامل از بین رفتن این حیوان می توان به زیرکشت رفتن بسیاری از زمین های محل سکونت آن برای کشاورزی، از بین رفتن یا غیرقابل دسترس شدن مسیرهای آبی مورد استفاده نوک اردکی به علت سدسازی، خشکسالی و گرمایش کره زمین و غیره اشاره کرد.

بر اساس برآوردهای محققان استرالیایی، ظرف پنجاه سال آینده 40 درصد از جمعیت فعلی نوک اردکی از بین خواهد رفت و حتی ممکن است با تشدید روند گرمایش کره زمین این مشکل بیش از پیش تشدید شود.

پژوهشگران هشدار داده اند که باید هر چه سریع تر یک اجماع ملی در استرالیا برای حفاظت از این حیوان و برخی گونه های دیگر جانوری که به علت آتش سوزی های گسترده و خشکسالی در معرض خطر قرار گرفته اند، ایجاد شود.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چقدر هم با نمکه حیف که منقرض بشه واقعا چی میشه چرخه طبیعت اگر همینطور گیاهان و حیوانات از بین برن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا